Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Kulturrådet har oppdatert nettsiden til ordningen Tidsskrift og kritikk med justerte retningslinjer, informasjon om ny ordning for innkjøp og formidling, og opplysninger om informasjons- og veiledningsmøte 18.08.

28. april var det prisutdeling til årets vinnere i konkurransen Årets tidsskrift 2022. Vi diskuterte tidsskriftenes plass i norsk mediepolitikk, Kulturrådets rammer for dem og Josimars tilfelle spesielt. Det ble en god debatt med Josimar-redaktør Håvard Melnæs, utvalgsleder i Kulturrådet, Ida Habbestad, og Høyres mediepolitiske talsperson på Stortinget, Tage Pettersen. Guro Kleveland var debattleder.

Josimar ble kåret til  Årets tidsskrift 2022 og NUMER, Arr - idéhistorisk tidsskrift og Syn og Segn fikk priser for design, språk og formidling.

Fra og med i høst vil norske tidsskrifter kunne søke om å bli godkjent for innkjøp til folkebiblioteker over hele landet. – Ønsket bak den nye modellen er å fjerne den økonomiske barrieren for bibliotekene og at tidsskriftene enklere kan spres til nye lesere, sier Ida Habbestad, leder i Kulturrådets faglige utvalg for tidsskrift og kritikk.

Brenner du for et faglig tema og vil nå ut i offentligheten? Vil du bli flinkere til å skrive godt om ditt akademiske felt? Meld deg på skriveseminar!

Tid og sted: Sentralen i Oslo, 15. september kl. 12-16.

Nytt Norsk Tidsskrift er et norsk, flerfaglig vitenskapelig tidsskrift om politikk, kultur og vitenskap. Vi er et forum for kritisk analyse på tvers av etablerte akademiske disipliner, bevegelser og politiske retninger, som bidrar med innsikt og profilert argumentasjon i norsk offentlig debatt.

PROGRAM
Kl. 16.00 – 17.00
DEBATT: Kvalitet og kritisk journalistikk har en pris
Hvordan sikre journalistikk på høyt nivå i tidsskrifter? Hvordan prioriterer og jobber Josimar?

Fotballmagasinet Josimar får prisen Årets tidsskrift 2022 for sin kritiske og gravende journalistikk. Vi spør om hvordan de får det til. Samtidig står de i fare for å måtte legge ned. De er underfinansierte, som mange andre tidsskrifter. Hva skal til for å sikre at Josimar og andre klarer seg: at Kulturrådet får mer å dele ut, at pressestøtten også omfatter tidsskrifter - eller trengs det helt andre grep?

Panel:
Håvard Melnæs, redaktør Josimar
Ida Habbestad, leder av fagutvalget for tidsskrift og kritikk i Kulturrådet
Tage Pettersen, Høyres mediepolitiske talsperson og medlem av familie- og kulturkomiteen på Stortinget
Ordstyrer: Guro Kleveland, redaktør av Ballade og styremedlem Norsk tidsskriftforening

17.00 – 18.00
PRISUTDELING: Årets tidsskrift 2022: Josimar

Øvrige priser:
Syn og Segn får pris for god design og layout
Numer får pris for faglig formidling og evne til å nå egen målgruppe
Arr- idéhistorisk tidsskrift får pris for språk og formidling

Prisene deles ut av representanter fra årets jury og vi byr på bobler i glasset og god stemning. Det er selvsagt anledning til mingling med tidsskriftfolk, venner og kjente utover kvelden.

Velkommen!

Sted: Bakgården på Løkka, Thorvald Meyers gate 63
Tid: Torsdag 28.4. fra kl. 16.00-18.00, med mingling utover

Arr. Norsk tidsskriftforening med støtte fra Fritt Ord, NJ og NFFO

Norsk tidsskriftforening inviterer til fem kurs for å styrke kompetansen på journalistiske metodar i norske tidsskrift. Både skribentar og redaktørar treng profesjonalisering i tekst- og redigeringsarbeid, og i ulike journalistiske sjangrar. Vi skal ha fire kurs i Oslo og eitt i Bergen. Fagleg ansvarleg er Asgeir Olden, mangårig lærar på Institutt for journalistikk og med lang røynsle som redaktør før det. Han er ein drivande dyktig pedagog i det meste som har med journalistiske tekstar å gjere.

Vi inviterer til to kurs om formidling, framføring og debatt på scene, nett, video og podkast. Målgrupper for kursa er skribentar, journalistar, redaktørar og andre som treng opplæring og trening i å leie ein debatt, ein aktuell samtale, program eller podkast. Lærar er Håkon Haugsbø, som har lang erfaring frå å leie program og debattar i NRK og andre stader. Du kan velje mellom programleiing og debattleiing.

Kva er ein god kunstkritikk? Korleis skrive ein leseverdig tekst? Me snakkar om kvalitetsvurdering, det vanskelege kunstspråket og kritikkens føremål. Kva kan skje når kunsten og kritikken kjem seg ut av bobla? Korleis jobbe med tolking, kontekstualisering og vurdering på ein måte som når breitt ut, utan å forsake fagleg presisjon?

Vi inviterer både nye og erfarne kunstskribentar til dette praktiske kurset. Det trengst fleire kunstkritikarar til tidsskrift, aviser og andre publikasjonar.

Kurset består av tre samlingar, og blir halde både i Oslo, Trondheim og digitalt. Kvar samling er på tre timar, og inneheld føredrag, diskusjon, gjennomgang av ulikarta kunstkritikk, skriveoppgåver og arbeid med eigne tekstar.

Hvorfor skal vi anmelde teater? Og hvordan? Hva står på spill i anmeldelser av teater og scenekunst? Hvilke forventninger har man til en anmeldelse, og hvordan ser en god anmeldelse ut? I et kurs som strekker seg over tre samlinger ser vi nærmere på disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvordan mediet vi skriver i påvirker anmelderarbeidet.

Hvorfor anmelde? Og hvordan? Hva står egentlig på spill i anmeldelsen av en skjønnlitterær bok? Og hvordan ser en god anmeldelse ut? I et kurs som strekker seg over tre samlinger ser vi nærmere på disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvilke grep anmelderen bør gjøre for å gi anmeldelsen et godt liv i digitale medier, og hvordan mediet vi skriver i påvirker anmelderarbeidet.

Der finner du podkastene MUSIKK og KUNSTFILTER med episoder om musikere og artister. De prater også med sentrale personer innen kunstformidling.

MUSIKK: I disse episodene møter du PLNTY-verten Peter Berg, som stadig jakter på spennende og interessante lydproduksjoner. Han er selv utdannet lydtekniker og formidler til et intetanende publikum hva som gjør en låt spesiell. Han beveger seg i alle sjangere, også innen lydkunst, for å bevisstgjøre sitt publikum hva lyd egentlig er. Ganske nerdete, men han har plnty bra gjester og det blir plnty bra prat i et lunt format.

KUNSTFILTER: Hvem vet hva om kunst? En ny podkastserie handler om hva det vil si å formidle kunst og kultur til publikum. Her møter vi sentrale personer som kan si noe om viktigheten av nettopp det å verbalt formidle kunst, arkitektur, dans, litteratur eller teater. Hva betyr det å vite mer om kunst og hvordan forholder vi oss egentlig til den? PLNTYs redaktør Annicken Dedekam Råge er vert for podkasten.

Podkasten finner du der du hører dine podkaster – søk på PLNTY KULTUR i Podkaster-apper eller  direkte på nett i SoundCloud.

Tekstallmenningen er en nyetablert sentral for kulturtidsskrifter som skal bidra med salg, distribusjon og abonnementshåndtering for tidsskrifter og småforlag. Vi holder til i Bergen, og har som mål å nå ut til flere lesere og gjøre tidsskrifter tilgjengelig i hele landet. Derfor søker vi nå etter regionkontakter i alle landsdeler som kan bidra til å fremme tidsskriftene i sine miljøer.

Vi tar opp igjen redaktørtreffene våre og starter med møter på Zoom inntil det er mulig å møtes fysisk. Redaktørtreffene er en møteplass for redaktører i medlemstidsskriftene i Norsk tidsskriftforening og er et møtested for faglig påfyll og diskusjon, nettverksbygging og en sosial møteplass. Redaktørtreffene legges til den første onsdagen i måneden, og de digitale treffene foregår fra kl. 14-00 – 15.30. Fysiske treff vil få senere møtetid. Vi starter 7. april.

Informasjon om Tidsskriftforeningens tilbud og medlemsfordeler, innspill fra medlemmene.

Hva tilbyr Tidsskriftforeningen og hvordan får du mest mulig ut av medlemskapet ditt? Vi går igjennom hva vi tilbyr og ønsker innspill fra medlemmer – både nye og gamle, om hva som ønskes av tilbud og tiltak fra foreningens side.

Påmelding her

Norsk tidsskriftforening inviterer til informasjonsmøte om Plan S og hva dette innebærer for norske vitenskapelige tidsskrifter.

Vi ser at det fremdeles er mange spørsmål og usikkerhet knyttet til implementeringen av Plan S, og målet med dette møtet er å ha rydde opp i eventuelle misforståelser og gi tidsskriftene bedre oversikt over kravene som stilles.

Kulturrådet har opna for ein ny søknadsrunde for ordninga Tidsskrift og kritikk, som gjeld søknader til prosjekt og arrangement, og ei ekstraordinær utlysing for mangfaldsprosjekt. Frist 2. mars 2021.

Har ditt tidsskrift gjort seg fortjent til heder og ære i år? Meld deg på i konkurransen Årets tidsskrift 2021; vi gleder oss til å feire  verdige, spennende og betydningsfulle vinnere i flere klasser.

Frist for påmelding og innsending er fredag 5. februar 2021.

I år er den røde tråden tidsskriftenes ståsted og eksistensberettigelse mot en usikker fremtid:

Hvor er vi og hvor går vi?

Se programmet og meld deg på her.

Hvordan er situasjonen i dag når det gjelder abonnementshåndtering og -systemer, distribusjon og salg? Hvilke konkrete tiltak må til for å bedre situasjonen for distribusjon, løssalg og abonnementssalg, arenaer for salg, teniske løsninger og systemer

Workshopen er i regi av Tekstallmenningen. Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.