Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Tidsskriftforeningen lanserer nye nettsider i løpet av kort tid. Stoffet på denne nettsiden er under revidering og du vil kanskje oppleve at sider ser rare ut, mangler innhold eller har forsvunnet helt. Men fortvil ikke, de gjennoppstår nye og friske om ikke lenge.

Gikk du glipp av dagen, så kan du se den her på Youtube: https://youtu.be/xzz02PN3RfE

Kulturrådet har oppdatert nettsiden til ordningen Tidsskrift og kritikk med justerte retningslinjer, informasjon om ny ordning for innkjøp og formidling, og opplysninger om informasjons- og veiledningsmøte 18.08.

28. april var det prisutdeling til årets vinnere i konkurransen Årets tidsskrift 2022. Vi diskuterte tidsskriftenes plass i norsk mediepolitikk, Kulturrådets rammer for dem og Josimars tilfelle spesielt. Det ble en god debatt med Josimar-redaktør Håvard Melnæs, utvalgsleder i Kulturrådet, Ida Habbestad, og Høyres mediepolitiske talsperson på Stortinget, Tage Pettersen. Guro Kleveland var debattleder.

Josimar ble kåret til  Årets tidsskrift 2022 og NUMER, Arr - idéhistorisk tidsskrift og Syn og Segn fikk priser for design, språk og formidling.

Fra og med i høst vil norske tidsskrifter kunne søke om å bli godkjent for innkjøp til folkebiblioteker over hele landet. – Ønsket bak den nye modellen er å fjerne den økonomiske barrieren for bibliotekene og at tidsskriftene enklere kan spres til nye lesere, sier Ida Habbestad, leder i Kulturrådets faglige utvalg for tidsskrift og kritikk.

Der finner du podkastene MUSIKK og KUNSTFILTER med episoder om musikere og artister. De prater også med sentrale personer innen kunstformidling.

MUSIKK: I disse episodene møter du PLNTY-verten Peter Berg, som stadig jakter på spennende og interessante lydproduksjoner. Han er selv utdannet lydtekniker og formidler til et intetanende publikum hva som gjør en låt spesiell. Han beveger seg i alle sjangere, også innen lydkunst, for å bevisstgjøre sitt publikum hva lyd egentlig er. Ganske nerdete, men han har plnty bra gjester og det blir plnty bra prat i et lunt format.

KUNSTFILTER: Hvem vet hva om kunst? En ny podkastserie handler om hva det vil si å formidle kunst og kultur til publikum. Her møter vi sentrale personer som kan si noe om viktigheten av nettopp det å verbalt formidle kunst, arkitektur, dans, litteratur eller teater. Hva betyr det å vite mer om kunst og hvordan forholder vi oss egentlig til den? PLNTYs redaktør Annicken Dedekam Råge er vert for podkasten.

Podkasten finner du der du hører dine podkaster – søk på PLNTY KULTUR i Podkaster-apper eller  direkte på nett i SoundCloud.

Tekstallmenningen er en nyetablert sentral for kulturtidsskrifter som skal bidra med salg, distribusjon og abonnementshåndtering for tidsskrifter og småforlag. Vi holder til i Bergen, og har som mål å nå ut til flere lesere og gjøre tidsskrifter tilgjengelig i hele landet. Derfor søker vi nå etter regionkontakter i alle landsdeler som kan bidra til å fremme tidsskriftene i sine miljøer.

Kulturrådet har opna for ein ny søknadsrunde for ordninga Tidsskrift og kritikk, som gjeld søknader til prosjekt og arrangement, og ei ekstraordinær utlysing for mangfaldsprosjekt. Frist 2. mars 2021.

Tekstallmenningen – tidsskrift- og småforlagssentralen er et initiativ fra Tekstallianse, Norsk tidsskriftforening og kulturtidsskriftet Vagant, som vil synliggjøre og styrke tidsskriftenes betydning i offentligheten. Sentralen skal tilby tjenester innen abonnementshåndtering, distribusjon og markedsføring, og vil bidra til et mer vitalt offentlig ordskifte. Initiativet er støttet av Kulturrådet og Fritt Ord, og inspirert av det svenske Nätverkstan i Gøteborg.

Tidsskrift med hovudsakleg politisk, litterært eller religiøst innhald blir friteke digital moms frå 1.juli 2020. Dette inneber at fagpresse og tidsskrift blir likestilte med avisene.

Det har tatt fleire år å få dette på plass, men no skjer det endeleg. Alle medieorganisasjonane har stått bak kravet om digital nullmoms – også for tidsskrift, fagpresse og djupnejournalistikk. Til no har dette vore for nyheitsbaserte aviser.

Norsk tidsskriftforening har hatt fleire møte, deltatt på høyringar og anna dei siste åra for å få til ei likestilling mellom papir og nett, men det er vår kollega Fagpressen som har stått for storparten av grunnlagsarbeidet. Vi er svært glade for resultatet, og håper dette kan bidra til både betre økonomi, nye publikasjonar og spennande utvikling.

I disse krisetider er vi glade for å kunngjøre at det nye service-tilbudet for tidsskrifter er under etablering i Bergen, og at stillingen som daglig leder er utlyst. Både Fritt Ord og Kulturrådet har bidratt med 1,2 millioner kroner til oppstarten av Tekstallmenningen AS – tidsskrift- og småforlagssentralen. Norsk tidsskriforening er med i arbeidet og utformingen av det nye tilbudet.

Stiftelsen Fritt Ord ønsker å bidra ekstraordinært til prosjekter som kan sikre ytringsrommene, utvikle nye ytringsarenaer og bidra til en levende og vital offentlighet.

Ekstrautlysningen er ment å støtte prosjekter som er relatert til situasjonen som koronakrisen skaper, der alle fysiske arrangementer er avlyst og det må finnes nye måter å gjennomføre og formidle tiltak innen kunst, kultur og samfunnsdebatt for å sikre en levende offentlighet.

– Vi ser hvordan kulturlivet tilpasser seg og finner nye måter å formidle og kommunisere med publikum på, sier rådsleder Lars Petter Hagen.

Ordningen skal bidra til produksjon og formidling innenfor og på tvers av områdene visuell kunst, musikk, scenekunst, litteratur, kulturvern og tidsskrift og kritikk, og vil rette seg mot både kunstnere, kunstnergrupper, arrangører og formidlingsarenaer.

Tidsskrifter, skribenter, fotografer, kunstnere og forfattere kan søke støtte til ekstraordinære prosjekter nå.

Frilansernes studiepermisjonsordning: For frilansere som er medlem av Fri-Stup, minner vi om søknadsfristen 1. april. http://stupstipend.no/frilansere.aspx

Også andre kan søkes om støtte, som stiftelser, fond m.m.

Nytt styre i Norsk tidsskriftforening 2020-2021

Nana Rise-Lynum, Norsk barneblad, styreleder, Nils Ivar Lahlum, Universitetsforlaget, nestleder

Styremedlemmer: Bjørnar Olsen, Tidsskrift for Norsk Psykologforening, Christian Kjelstrup, Samtiden,
Merete Røsvik, Prosa, Audun Lindholm, Vagant, Geir Kamsvåg, Cinema

1. vara Kristin Skåmedal, Fotografi
2. vara Guro Kleveland, Ballade

Våren 2020 legges den nye språkmeldingen fram. Én av utfordringene er det som er i ferd med å skje i høyere utdanning, der norsk på flere områder erstattes av engelsk som undervisningsspråk. I samarbeid med Den norske Forleggerforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening inviterer vi til Kopinorseminaret 2020 og spør: Hva gjør vi med det?

Thon konferansesenter, Nansensalen, Universitetsgata 26, Oslo - Torsdag 27. februar, kl. 9–12

Påmeldingsfrist er onsdag 19. februar.

Disse får du høre på Kopinorseminaret 2020:

• Nina Teigland, seksjonssjef for fagspråk og språk i samfunn og høyere utdanning i Språkrådet
  • Arne Vestbø, generalsekretær i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening
  • Birgit Skaldehaug, leder av akademisk utvalg i Den norske Forleggerforening og forlagssjef i Cappelen Damm Akademisk
  • Jonas Økland, studentleder ved Handelshøyskolen BI og vara i sentralstyret til Norsk Studentorganisasjon
  • Politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet er invitert

Programmet avsluttes med lunsj kl. 12. Seminaret er gratis, men påmelding er nødvendig.

Velkommen!

– Sterkt signal om at noen i sentralstyret ikke er fornøyd med det som står i tidsskriftet, sier journalist.

Den nye tilskuddsordningen for tidsskrifter og kritikk får økt sin budsjettramme med 5,5 millioner kroner i 2020. Den totale budsjettrammen for ordningen blir da 25,6 millioner.

Rådets leder og nestleder er skuffet over at det ikke er noen særskilt satsning på tidsskriftene i statsbudsjettet. De stiller seg bak redaktøroppropet.

– Kulturrådet skal være i stand til å prioritere økninger der de mener det er viktigst. Kulturdepartementet svarer på innlegg mot regjeringens forslag til statsbudsjett.

Vi har lenge ønskt oss ein norsk versjon av Nätverkstan og Tidsskriftsentralen i Göteborg. No kanskje det kan skje. Kulturrådet har løyvd midlar til eit forprosjekt i Bergen, der Norsk tidsskriftforening er ein av initiativtakarane. Tekstallianse, ein nystarta organisasjon for litteraturfeltet i Bergen, er avsendar av søknaden. Målet er at det nye tidsskriftsenteret skal tilby tenester innan sal og distribusjon, abonnementshandtering og yte annan relevant service for tidsskrift, som t.d. rekneskapsføring. Det er allereie søkt om driftsstøtte for 2020.

Norsk tidsskriftforening innkaller til årsmøte, og inviterer til seminar og utdeling av Årets tidsskrift etterpå. Kom gjerne flere fra samme tidsskrift! Vi serverer mat og vin.

Påmelding nødvendig, det kan du gjøre her.

Riise gjer eit framifrå arbeid for tidsskriftet og for nynorsk mediespråk. Det betyr mykje at tradisjonsrike publikasjonar som Syn og Segn når stadig vidare ut og rekrutterer nye skribentar, seier leiar for Mediemållaget, Berit Rekve.

28. november mottok Therese Bjørneboe, redaktør i Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, den prestisjefylte Willy Brandt-prisen i Berlin.

Et av de mest prestisjetunge og toneangivende litteraturtidsskriftene kommer i norsk utgave

– Granta er et tidsskrift for de som er nysgjerrige på litteratur, og vi forsøker å se på verden som et sted uten grenser, sier John Freeman, redaktør for Granta siden 2009.

På det 73. norske bibliotekmøte; Bibliotek NÅ - katalysator for kunnskap kan du den 22. mars høre foredraget: Tidsskrift på bibliotek - uopna skattkister. Norske tidsskrift held eit svært høgt nivå, og set stadig dagsorden med nye tankar og viktige debattar.

Det nye tidsskriftet Teologisk Tidsskrift et resultat av sammenslåingen av Norsk Teologisk Tidsskrift og Tidsskrift for Teologi og Kyrkje. Det nye tidsskriftet utgis av Universitetsforlaget.

Torsdag 22. mars lanseres Teologisk Tidsskrift – en sammenslåing av Tidsskrift for Teologi og Kirke og Norsk  Teologisk Tidsskrift. Det nye tidsskriftet er resultat av et historisk samarbeid mellom Menighetsfakultetet (MF) og Teologisk fakultet (TF).

Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift har i løpet av kort tid mottatt flere priser; Årets tidsskrift 2012 i Norge og den prestisjetunge Willy Brandt-prisen i Tyskland.

Norsk GRANTA skal profilere norske debutanter og trykke spesialskrevne og hittil upubliserte bidrag fra etablerte norske forfattere, i tillegg til de beste bidragene fra det toneangivende og prestisjefylte britiske GRANTA.

Tidsskrift kan brukes kreativt til formidling i bibliotekene. Ikke minst rettet mot de som synes det er uoverkommelig å lese ei hel bok om et aktuelt tema.

– Det finnes et tidsskrift for nesten alle, slår Bente Riise, leder i Norsk tidsskriftforening, samt redaktør i tidsskriftet Syn og Segn, ubeskjedent fast.

Ifølge henne er det en imponerende mengde publikasjoner i vårt lille land. Med smått og stort, skal det være snakk om hele 13.000 periodiske publikasjoner. Minst 100 av dem er nasjonale kulturtidsskrift, mens rundt 200 er vitenskapelige tidsskrift.

Distribusjonskostnadene for tidsskrifter, blader og informasjonsmateriell har de siste årene økt betydelig. Posten har foretatt en generell prisøkning for massepost, og også en prisharmonering hvor blader og magasiner skal ha samme prisplan som vanlig massepost.

- Dette er svært problematisk for både Norsk Barneblad og andre medlemmer av Tidsskriftforeningen, sier Nana Rise-Lynum, ansvarlig redaktør for Norsk Barneblad og første nestleder i Tidsskriftforeningen.

Høstens første tidsskriftdebatt gikk av stabelen på Litteraturhuset 1. september. Den syriske forfatteren Khaled Khalifa var hovedgjest.

Kverneland-salen var overfylt, med over åtti besøkende, da den syriske forfatteren Khaled Khalifa gjestet Litteraturhuset i Oslo lørdag 1. september. Khalifa snakket både om sitt forfatterskap, situasjonen i Syria og de intellektuelles rolle i en slik konflikt.

Det feministiske tidsskriftet Fett inngår samarbeid med svenske Bang og finske Astra.  Fetts redaktør Charlotte Myrbråten ble den 10. september intervjuet av Klassekampen, under overskriften ”Fyrer opp feminismen”.  Artikkelen handler om det kommende samarbeidet mellom de tre nordiske feministtidsskriftene, og hva Fett og Bang mener kan komme ut av dette.

Ønsker du å bygge nettverk mellom ditt og andre nordiske og/eller baltiske tidsskrift? Nå kan du søke støtte til dette.

Norsk tidsskriftforening har satt av en pott på kr. 30 000,- til finansiering av tiltak i medlemstidsskriftenes regi. Det kan være kurs, seminarer eller lignende som tidsskriftet initierer og gjennomfører, enten alene eller i samarbeid med andre.

Flere norske tidsskrifter representert på svært godt besøkt bokmesse. Bokmessen i Gøteborg ble arrangert fra 26. til 30. september, med de to første dagene som bransjedager.

I tellekantenes tid er det enda viktigere med forskere som formidler fra fagfeltene sine på nye og uventede måter, oppfinnsomt, kunnskapsrikt og språklig utfordrende!

Lær å formidle din forskning på godt norsk. Gratis seminar på Universitetet i Oslo den 25. oktober.

I tellekantenes tid er det enda viktigere med forskere som formidler fra fagfeltene sine på nye og uventede måter: oppfinnsomt, kunnskapsrikt og språklig utfordrende.

Torsdag 25. oktober inviterer vi til seminar om forskningsformidling på norsk: Hva er god formidling, og hvordan kan den gjøres bedre? Seminaret ”Ut med språket!” arrangeres for å inspirere norske universitets- og høgskoleansatte til å skrive på godt norsk for et stort publikum, på mange forskjellige arenaer.

Sverige har en lang og sterk tidsskrifttradisjon. De svenske tidsskriftene er vanskelige å finne i Norge, men her får du mange tips til litteraturturløype i Göteborg, Malmö og Stockholm.

- Vi må lære av hverandre og vi må møtes. Nå håper vi på å få til et felles nordisk tidsskriftseminar og en ny nettportal, sier Bente Riise, leder i Norsk tidsskriftforening.

Tidsskriftforeningene i alle nordiske land har de siste årene møttes flere ganger i året for å utveksle erfaringer og diskutere felles utfordringer. Nylig møttes de nordiske tidsskriftforeningene under bokmessa i Göteborg, 29. september for å snakke om hvordan det nordiske samarbeidet bør være framover.

Juryen har kåret to vinnere. Det kom inn 36 bidrag til STEMMERs tekstkonkurranse 2012, UNDERVEIS. 22 var historier/noveller, og 14 var dikt. Juryen valgte å dele inn tekstene i to grupper: prosa og dikt. Av de tre premierte er to prosa og ett dikt.

Fra 14. til 16. september ble det 24. møtet for europeiske kulturtidsskrifter arrangert i Hamburg. Mer enn 100 redaktører og intellektuelle fra Europas ledende tidsskrifter deltok i det som er et av de største årlige tidsskriftarrangementene i Europa.

Her kan du lese teksten "Stumt startskudd" av Cathrine Finstad

Her kan du lese teksten "Strandrug" av Hilde Kat. Eriksen

Nå kan tidsskriftene kjøpe bilder med rabatt hos All Over Press, etter at Norsk tidsskriftforening har inngått avtale med fotobyrået.  Avtalen trer i kraft fra nyttår.

-          Alle medlemstidsskrifter kan kjøpe bilder både til redaksjonelt bruk og omslagsbilder med rabatt. Avtalen gjelder i hele 2013, sier Benedicte Løge, Picture editor, i All Over Press Norway.

Tidsskriftet Gába har ikke vært utgitt siden desember 2009 fordi Gudrun E E Lindi som er prosjektleder og fungerer som redaktør fikk en kronisk stoffskiftesykdom.

Natt og Dag har sett på hvem som har gjort mest for Bergen i året som har gått. Og mellom mystiske twitrere, You-tube-lanseringer og diktere, dukker Charlotte Myrbråten opp. Kjent som redaktør av Fett, DJ, teateranmelder og styremedlem i Norsk Tidsskriftforening.

Granta er et litterært tidsskrift. Det engelske modertidsskriftet har eksistert siden 1889, og nå får Norge sin egen utgave.

Den elektroniska Kulturtidskriften 2013 är en katalog över några av Sveriges intressantaste tidskrifter och för den delen också några Finlandssvenska.

Supermakten USA behandler nå nettet som et territorium på linje med land, hav og luftrom. Fremveksten av cyberspace har store konsekvenser for internasjonal politikk.

Mer enn to tiår er gått siden internett ble åpnet for kommersiell bruk. I dag er cyberspace en avgjørende arena for staters politikk og sikkerhet. Siste nummer av Tidsskriftet Internasjonal Politikk presenterer debatten om sikkerhet og cyberspace. Hvordan møter det norske forsvaret trusler om cyberkrig, og hvilke våpen har de til rådighet? Hvordan håndheves internasjonal rett når krigen foregår i cyberspace? Hvilke sikkerhetsutfordringer oppstår når borgere flest er på sosiale medier?

Designbyrået Sletten & Østvold fikk gull i årets Visueltkonkurranse i kategorien Interaktiv design – Redaksjonell design, for www.architecturenorway.no, nettmagasinet for Arkitektur N.

– Dette er et stilrent, minimalistisk og typografidrevet nettsted som fremstår som tidløst og troverdig, sier juryen om www.architecturenorway.no. – Det er supersolid håndverk, det er ingen feil å finne overhodet, og det sitter like bra på mobil som på PC-skjermen.

– Dette er et veldig godt redaksjonelt rammeverk rett og slett. Man blir mer og mer glad i det jo mer man leser, og innholdet kommer ekstremt godt frem når man er så minimalistisk i virkemidlene man bruker.

www.architecturenorway.no

Gyldendals litterære tidsskrift Vinduet får ny redaktør fra årsskiftet. Litteraturviter og anmelder Kaja Schjerven Mollerin (33) har takket ja til å overta redaksjonen av Norges eldste litterære tidsskrift når Audun Vinger slutter etter seks år som redaktør.

De to svenske tidsskriftene Modern Psykologi og Språktidningen utga i vår et felles og ekstra tykt spesialnummer om språk og tanke. Utgaven solgte i hele 5190 eksemplarer, noe som er mer enn normalt.

Forskning om hvordan mennesker tilegner seg og utvikler språk er et av vitenskapens mest spennende forskningsområder.

Er norsk EU-tilpasning i strid med grunnloven?

Norge overfører stadig suverenitet til EU- og EØS-organer. Stortinget gjør dette med simpelt flertall, til tross for at Grunnlovens § 93 krever vedtak med ¾ flertall. Hva foregår? Gjeldende praksis står på «juridisk sandgrunn», ifølge statsrettsekspert Eirik Holmøyvik ved Universitetet i Bergen. Hvorfor setter ikke Stortinget ned foten? Hva mener ekspertene? Og hva mener stortingspolitikerne selv?

– Draumen er å oppdage morgondagens store essayist og forfattar, seier redaktør Bente Riise.

Tidsskriftet Syn og Segn har lyst ut ein essaykonkurranse for ungdom under 28 år som skriv nynorsk, med frist 10. oktober. Vinnaressayet blir premiert med 4000 kroner.

Prosa, Norges største litterære tidsskrift, går i år inn i sin 20. årgang, med ny redaktør, nytt format og ny layout. Åpningsartikkelen i Prosa 1/2014 er historiker Hans Fredrik Dahls essay “Eventyret om Norge”, der han tar for seg hvordan bildet av Norge og det norske er blitt formet gjennom historieverkene siden 1814. – Norge er Norge fordi det samtidig er i ro og bevegelse, skriver han.

Syn og Segn 1-2014 er no endeleg på marknaden! Dette er også fyrste utgåve til ny redaktør, Knut Aastad Bråten.

Syn og Segn er eit av dei eldste allmennkulturelle tidsskrifta i dag, stifta av Arne Garborg i 1894. Tidsskriftet er ein aktiv premissgjevar i det breie offentlege ordskiftet – for det nynorske kjernepublikummet, men òg for kulturinteresserte i alle samfunnslag.

Det fjärde finlandssvenska kulturtidskriftspriset på 3.000 euro tilldelades den  22.3 på Mariehamns litteraturdagar till kulturtidskriften Horisont, som i år  fyller 60 år.

I løpet av året skal tidsskriftet Samtiden få nye redaktører. Lena Lindgren, Espen Søbye, Simen Ekern og Hege Ulstein er engasjert som redaktør for hvert sitt nummer av Samtiden fra og med nummer 4 i 2014.

Europas nationella offentligheter måste öppna sig för varandra, säger Carl Henrik Fredriksson i en intervju om det politiska samtalets förutsättningar.

Carl Henrik Fredriksson är chefredaktör för och en av grundarna till Eurozine, ett nätverk för över 80 europeiska kulturtidskrifter och en nättidskrift som publicerar översättningar av framträdande texter. Med tre andra redaktörer och skribenter skrev han i höstas en manifestaktig artikel, ”Creating a space for debate”, som lyfter fram kulturtidskrifternas roll i den europeiska offentligheten. Med anledning av denna har Ny Tid ställt några frågor om villkoren för ett gemensamt politiskt samtal i Europa

Deler av norsk forlagsbransje har vært digital i ti år, uten at det har skapt de store overskriftene. Norske leservaner flytter seg fra papir til nett, uten at det fører til store bekymringer.

26. mai 2004 lanserte Universitetsforlaget den digitale, nordiske tidsskriftportalen idunn.no. Det første året var det noen tusen innom tjenesten og leste forskningsstoff fra de beste norske og nordiske tidsskriftene. I 2013 hadde idunn.no nesten 2,1 millioner nedlastninger – en økning på over 40 prosent fra året før. Økningen fortsetter i 2014.

De siste ukers medieoppslag har gitt et feilaktig inntrykk av at bransjen har snudd i momsspørsmålet. Medieorganisasjonene har derfor samlet seg om et felles utspill.

Stortinget må sørge for fortsatt null-moms for medier. Fritak både på papir og nett, og for aviser og tidsskrift er rette vei å gå, mener Fagpressen og Norsk tidsskriftforening.

Journalist, forfatter og oversetter Alberte Bremberg (f. 1970) er fra og med 2015 ansatt som ny redaktør for Bokvennen Litterært Magasin. Hun overtar redaktørstolen etter Gabriel Michael Vosgraff Moro, som siden 2010 har ledet Bokvennen frem til å bli et av Norges viktigste tidsskrifter.

Fra og med 2015-årgangen vil Preben Jordal overta som redaktør for Vinduet, Gyldendals litteraturtidsskrift. Nåværende redaktør Kaja Schjerven Mollerin går av ved årsskiftet.

Vi minner også om at Fagpressen har økt potten for stipender betydelig. Det er kun en utlysning i året.

Det britiske litteraturmagasinet Granta har lenge vært regnet som en av de mest prestisjetunge og leservennlige arenaene for ny litteratur. Granta inneholder sterke, fortellende tekster som engasjerer og berører leseren, og publiserer jevnlig forfattere som Alice Munro, Ian McEwan og Zadie Smith.

Tidsskriftforeningens årsmøte avholdes torsdag 16. april i Kverneland på Litteraturhuset i Oslo. Samme kveld vil også prisen for Årets tidsskrift 2015 deles ut. Innkalling og sakspapirer sendes ut senere.

Det er ventet fullt hus når verdenshistoriens første japanske utgave av kulturtidsskriftet Fanfare lanseres på Fuglen i Tokyo i kveld. 11 japanske oversettere har på idealistisk basis vært med på det omfattende arbeidet med å oversette magasinets femte nummer til japansk

Elida Høeg og Kjersti Kanestrøm Lie blir nye sjefredaktører i Verdensmagasinet X.De to nye redaktørene ble først kjent på Radio Orakel, og har jobbet sammen som frilansere på flere reportasjer de senere årene.

«Alle» er enige om at forskningsartikler bør være gratis tilgjengelig for alle. Flommen av nye Open Access-tidsskrifter skaper likevel mer bekymring enn begeistring.

Nummeret inneholder tre strålende artikler av Knut Fosli, Brita Ytre-Arne og John Ivar Erdal, seks bokanmeldelser og en kommentar av årets nye kommentator, Marika Lüders.

- Redaksjonen har flat struktur og alle har sine eigne kjepphestar. Så vi enda opp med ei rekkje spennande synspunkt på geografiske, faglege og kulturelle utkantar, seier Preben Sørheim, redaktør for Røyst 2/2014. Det Bergensbaserte tidsskriftet fekk heiderleg omtale under utdelinga av Årets tidsskrift.

- For meg er litteraturen et sted hvor verdier blir diskutert på en måte som ikke er belærende, fordømmende, sementerende, og uten at de nødvendigvis er satt på dagsorden, sier Kaja Schjerven Mollerin, redaktør for Vinduet i 2014 og vinner av Årets tidsskrift.

Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening får ny generalsekretær: professor i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, Tore Slaatta (57).

Viktig informasjon om mva når du utvikler digitale utgivelser: Les Fagpressens tips og råd om hva du bør være oppmerksom på i forhold til mva og digitale utgivelser.

Kulturdepartementet slår fast at de vil innføre nullmoms i 2016 for alle medier som i hovedsak består av nyhets- og aktualitetsinnhold. Vi håper dette også gjelder digitale tidsskrift.

Tidsskrift  for Norsk psykologforenings faste designere har fått henholdsvis Gull og diplom i klassen «redaksjonell illustrasjon» i årets Visuelt, den største konkurransen i visuell kommunikasjon i Norden

Skal ta tak i noe av det vi mener bør diskuteres og snakkes om fra musikkåret 2015. Hvem var klassens klovn i musikkåret 2015? Og hvem lå som en keeper foran på klassebildet? ENO-redaktør Eirik Kydland svarer.

Får regjeringen gjennomslag for sine omdisponeringer i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet, vil det kunne innebære at TF-medlemmet Verdensmagasinet X kan bli nedlagt.

Norsk kritikerlag har indeksregulert sine veiledende satser for kritikk. De nye satsene gjelder fra 1.1.2016.

Rus & Samfunn trues med nedleggelse etter at Helse-direktoratet besluttet ikke å videreføre avtalen med Universitetsforlaget. Rus & Samfunn har sendt ut opprop.

TF-medlemmet Verdensmagasinet X vil fortsatt kunne få økonomisk støtte fra Norad over den såkalte infostøtteordningen. Dermed er krisen avblåst og bladet som ble stiftet i 1991 og som kommer i fire utgaver årlig, blir ikke nedlagt.

Både tidsskrift og fagpresse står utenfor momsfritaket som regjeringen nå har sendt over til Eftas overvåkingsorgan Esa for godkjennelse.

Tidsskriftforeningen endrer kontingentsatsene fra og med 2016 for å skape økonomisk handlingsrom for mer service til medlemmene, bedre politisk påvirkningsarbeid og flere egne prosjekter.

Fagpresseforeningen varsler videre kamp mot momsfritaket for elektroniske nyhetsmedier, selv om Eftas overvåkingsorgan, Esa, godkjente fritaket mandag denne uken.

I år åpnes det for at flere tidsskrift gis hederlig omtale i forbindelse med utdelingen av Årets tidsskrift.

Hele 27 tidsskrifter har meldt seg på som kandidater til prisen som Årets tidsskrift. Det har aldri vært flere påmeldte.

Tidsskriftet ble så vidt reddet i fjor høst, men risikerer likevel nedleggelse etter endringer i støtteordning i Norad.

Helsedirektoratet vil ikke fortsette å gi ut det anerkjente rusfaglige tidsskriftet, men Universitetsforlaget håper å fortsette som eier forutsatt at forlaget klarer å sikre finansering av videre drift.

Nesten tusen norske tidsskriftlesere får fast tilsendt siste utgave av favorittbladet sitt på CD i posten. De er abonnenter gjennom Norsk Lyd- og blindeskriftbibliotek.

Søknad om produksjonsstøtte og innkjøpsordninga for tidsskrift må sendast innan torsdag 2, juni klokka 13.00. Søknadene må sendast elektronisk på søknadsportalen deira.

Første åpent tilgjengelige nummer av Nordisk Østforum er ute på nett, og ble lansert med debatt hos Cappelen Damm.

Norsk tidsskriftforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening inviterer redaktører, utgivere, forleggere og artikkelforfattere til et frokostmøte og en rundbordsamtale om redaksjonelle hensyn i overgangen til åpen tilgang (open access).

Nyhetsportalen, og nyhetsbrevet med samme navn, gir tilgang til både bredde og dybde. Her vises saker fra redaksjoner i hele fagpressen, i en kontinuerlig oppdatert nyhetsstrøm.

Siden 2005 har Damm/Cappelen Damm utgitt tidsskriftet Vagant, som har kommet med fire utgaver årlig i tillegg til å publisere en nettutgave på Vagant.no. I løpet av denne perioden har Vagant inntatt posisjonen som et av Nordens viktigste kulturtidsskrifter.

Christian Kjelstrup blir ny og fast redaktør for Samtiden, som siden 2014 har hatt en rullerende redaktørordning. Kjelstrup har jobbet som redaktør for norsk skjønnlitteratur i Aschehoug siden 2005. Han er utdannet litteraturviter fra universitetene i Oxford og St. Petersburg, og journalist fra Høgskolen i Oslo.

Fra 2013 og fram til i dag har Synne Øverland Knudsen og Amalie Kasin Lerstang vært redaktører for tidsskriftet Fanfare. Nå har Fanfare engasjert to nye redaktører.

Filmregissøren Paul Tunge, artistene Emile The Duke og Sandra Kolstad, DJ-en og produsenten Bendik Baksaas og bandene Skrap og Broen er blant de nye kunstnerne Fanfare jobber med i 2017.

- Dette er et svært interessant og utfordrende oppdrag. Det forskes mye på digitaliseringens betydning for de store mediene. Men vi vet lite om hvordan små nisjemedier og deres posisjon og betydning i sine felt utfordres av samfunnsmessige og teknologiske endringer. Vi håper og tror at utredningen kan bidra til mer kunnskap om dette, sier prosjektleder Paul Bjerke.

Dette er første utgave etter navnebyttet fra Rødt! til Gnist. Tidsskriftet ble starta av AKP som Røde Fane i 1972 og byttet navn til Rødt! i 2005.

Tidsskriftet Arkitektur N lanserer en ny hjemmeside, endelig er arkitekturen på nett! www.arkitektur-n.no presenterer prosjekter og artikler fra 1919 fram til i dag – norsk samtidsarkitektur rett i lomma!

Norsk tidsskriftforening innkaller til Årsmøte som holdes hos Fritt Ord Torsdag 11. mai 2017 i Uranienborgveien 2. Det blir også seminar og utdeling av Årets tidsskrift 2017 og. evt. andre priser.

-  Vi må få et solid løft for tidsskriftene. De er viktigere enn noen gang, men får for alt lite støtte, sier Bente Riise, generalsekretær i Norsk tidsskriftforening.

Bente Riise (54) har vært styreleder i Norsk tidskriftforening de siste ti årene, og går nå over i fast stilling som generalsekretær.

Kulturrådet deler ut tre millionar kroner til kunst- og kulturkritikk. Søknadsfrist er tysdag 5.12.2017 klokka 13.00. TF tilbyr hjelp med søknader.

Hvorfor er forskningsformidling viktig? Akademia kritiseres stadig for å formidle for lite, for å ikke vektlegge formidling ved ansettelser og opprykk og for å være tilfredse med at forskningen kun når ut til fagfeller

Kulturrådet inviterer til lansering av boka Kulturtidsskriftene og til debatt om kulturtidsskriftenes tilstand, utfordringer og betydning.

Kulturtidsskriftene har lenge hatt en viktig funksjon i den politiske og kulturelle offentligheten i Norge. De har vært arenaer for kritisk refleksjon, opplysning og debatt om aktuelle kultur- og samfunnsspørsmål, og slik – har det blitt hevdet – har de bidratt til å formidle tidsånden gjennom ulike historiske epoker. Er dette fremdeles situasjonen for kulturtidsskriftene?

Endringer i frister

For 2019 er det én felles frist i september for de to tidsskriftordningene. Fristen er 4. september 2018 kl. 13:00. Det er ikke lenger frist i juni.

Fristen gjeld både produksjonsstøtte og søknader om innkjøpsordninga for tidsskrift. Hugs at no kan de søkje om spesifikke summar/det de treng, også på sistnemnde ordning. Den er ikkje lenger låst til eit fast beløp.

Norsk tidsskriftforening gratulerer redaktør Therese Bjørneboe med Heddas ærespris og tjue år i redaktørstolen i Norsk Shakespeare og teatertidsskrift.

12.00 Nye medlemstilbud med løfte om økonomiske fordeler
v/Polinor
Presentasjon av firmaet og tjenestene de tilbyr Tidsskriftforeningens medlemmer: Besparelser på opp mot 25% på porto etter inngått avtale med Posten. Annonsesamkjøring som kan gi inntekter for små tidsskrift og konkurransedyktige og rimeligere priser på trykking.

12.30 Journalistikksatsing – en unik sjanse for tidsskrifter og journalister
v/Fritt Ord og Norsk tidsskriftforening
Fritt Ord vil løfte norsk journalistikk, og gir støtte til journalistiske prosjekter. Tidsskriftoreningen ønsker et journalistisk løft i norske tidsskrifter, og inviterer skribenter og redaktører til dette. Hva er god tidsskriftjournalistikk, hvilke sjangrer finnes og hva skal til for å få støtte?

Kulturrådet melder at ny runde med prosjektmidler til kunst- og kulturkritikk nå er utlyst. Søknadsfrist 4. desember 2018.

Kulturrådet ønsker å legge om støtten til norske kulturtidsskrifter. 29. oktober ble det avholdt en muntlig høring hvor aktørene i tidsskriftmiljøene fikk komme med sine synspunkter. Flere tidsskrifter, både godt etablerte og nye, trues med nedleggelse hvis ikke støtteordningene endres og økes.

Styreleder i Norsk tidsskriftforening, Nana Rise-Lynum sier at Kulturrådets prioritering av tidsskrift i budsjettsøknaden for 2019 gledet alle som jobbet for det, men at skuffelsen var stor når økningen på 10 millioner som de ba om ikke ble bevilget. «Det er verkeleg ikkje mykje pengar vi bed om. Tidsskriftfeltet er fattig, og likevel svært viktig.

Vi inviterer til den første konferansen for de nordiske tidsskriftforeningene. Mål for konferansen er mer samarbeid mellom redaktører og tidsskrifter i Norden. Vi har mange felles interesser; både bevaring av nordiske språk, digitale utfordringer, økonomi og støtte fra de respektive lands kulturbudsjetter og institusjoner.

Program legges ut etterhvert, påmelding kan gjøres nå.

Ny ordning for tidsskrift og kritikk – møte og søknadsveiledning mandag 19. august. Kl. 10:00 – 12:00  i Mølleparken 2 i Oslo

I anledning ny ordning og nytt skjema, inviterer Kulturrådet til søknadsveiledning i våre lokaler. Ansvarlige saksbehandlere vil sammen med kolleger fra seksjon for søknadsforvaltning svare på spørsmål og gå gjennom søknadsskjema.