Åsne Hagen ansatt som daglig leder for en ny, nasjonal sentral for kulturtidsskrifter i Bergen

Tekstallmenningen – tidsskrift- og småforlagssentralen er et initiativ fra Tekstallianse, Norsk tidsskriftforening og kulturtidsskriftet Vagant, som vil synliggjøre og styrke tidsskriftenes betydning i offentligheten. Sentralen skal tilby tjenester innen abonnementshåndtering, distribusjon og markedsføring, og vil bidra til et mer vitalt offentlig ordskifte. Initiativet er støttet av Kulturrådet og Fritt Ord, og inspirert av det svenske Nätverkstan i Gøteborg.

Åsne Hagen (41) har bakgrunn som prosjektleder og erfaring fra offentlig sektor, kulturarrangement og humanitært arbeid. Hun har god kjennskap til tidsskrifts- og småforlagsverdenen, samfunnsdebatt og fanzine-publisering.  I tillegg har hun praktisk erfaring som distribusjonsmedarbeider hos Vigmostad & Bjørke/Fagbokforlaget.

- Åsne Hagen har både forståelse og entusiasme for tidsskriftenes betydning, og kompetanse knyttet til etablering og prosjektledelse. Vi har stor tro på at hun kan realisere vår ambisjon, sier styreleder Inga Moen Danielsen.

Tekstallmenningen etableres i Bergen og skal tilby tjenester til tidsskrifter i hele landet. På sikt vil sentralen også tilby tjenester til småforlag.

Jeg gleder meg til å ta fatt på dette nybrottsarbeidet. Det er et vell av kulturtidsskrift som fortjener å nå ut til mange flere. Tekstallmenningen skal jobbe for at tidsskriftene blir synligere, mer tilgjengelige og lettere å få tak i overalt i landet, sier Åsne Hagen.

Hun tiltrer stillingen 1. september 2020.

Mer informasjon her. Foto Foto: Mirza Dergic.

For mer informasjon, kontakt:

Åsne Hagen (daglig leder), tlf. 417 76 118

Inga Moen Danielsen (Tekstallianse), tlf. 984 92 514

Bente Riise (Norsk tidsskriftforening), tlf. 905 84 838

Audun Lindholm (Vagant), tlf. 976 62 032

www.tekstallianse.org

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.