Boklansering: Tidsånd og åndenød - kulturtidsskrifttene i Norge

Kulturrådet inviterer til lansering av boka Kulturtidsskriftene og til debatt om kulturtidsskriftenes tilstand, utfordringer og betydning.

Kulturtidsskriftene har lenge hatt en viktig funksjon i den politiske og kulturelle offentligheten i Norge. De har vært arenaer for kritisk refleksjon, opplysning og debatt om aktuelle kultur- og samfunnsspørsmål, og slik – har det blitt hevdet – har de bidratt til å formidle tidsånden gjennom ulike historiske epoker. Er dette fremdeles situasjonen for kulturtidsskriftene?

Kulturtidsskriftene har alltid vært preget av svak økonomi. I de senere årene har dessuten endringer i medielandskapet bidratt til å øke presset mot kulturtidsskriftenes egenart. Hvilke konsekvenser har dette for de mer dyptpløyende tekstsjangrene som karakteriserer kulturtidsskriftene, og – i neste omgang – for den offentlige debatten? Betyr dette at tidsåndens formidlere lider åndenød, eller er kulturtidskriftene fremdeles en livskraftig publiseringsform?

På oppdrag fra Norsk kulturråd har Paul Bjerke, Lars Julius Halvorsen, Bjarne Riiser Gundersen og Audhild Gregoriusdotter Rotevatn fra Høgskolen i Volda utredet kulturtidsskriftene i Norge. I den forbindelse inviteres det til boklansering og seminar for å belyse kulturtidsskriftenes betydning, tilstand og utfordringer. Hva er kulturtidsskriftenes egenart og funksjon i den offentlige samtalen? Hvordan forstår kulturtidsskriftenes seg selv, og hvordan kommuniserer de med sine lesere? Hvilke utfordringer står kulturtidsskriftene overfor i dag, og hvordan ser det norske tidsskriftfeltet ut fra et europeisk perspektiv?

Program og påmelding her:

I Tidsskriftet nr. 7/2022 kan du blant annet lese mer om dette: Mekanisk trombektomi ved hjerneinfarkt,  Covid-19-vaksinasjon blant europeiske innvandrere og at vegetar- og vegankost er sunt – med noe tilskudd

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Kunsthåndverk søker redaktør

Utlysningstekst finner du her.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.