Bokvennen Litterært Magasin får ny redaktør

Journalist, forfatter og oversetter Alberte Bremberg (f. 1970) er fra og med 2015 ansatt som ny redaktør for Bokvennen Litterært Magasin. Hun overtar redaktørstolen etter Gabriel Michael Vosgraff Moro, som siden 2010 har ledet Bokvennen frem til å bli et av Norges viktigste tidsskrifter.

Alberte Bremberg har lang fartstid fra mediebransjen i Sverige og Norge og fra nordisk/internasjonalt litterært samarbeid. Hun har bl.a. arbeidet for bransjetidskriftet Svensk Bokhandel, Riksteatern, kulturtidskriften 00tal,  Swedish Institute, ELLE Norge og Sverige,  Pelikanen Forlag, Juritzen TV AS m.fl.

Alberte Bremberg er utdannet i journalistikk, film- og medievitenskap, nordiske språk og idéhistorie ved Stockholms Universitet og Høgskolen i Oslo og har tatt det nordiske forfatterstudiet ved Biskops Arnö.

Alberte Bremberg debuterte som forfatter i Sverige i 2013 med Tidebok på forlaget Aglaktuq og ble for den nominert til svenske «Katapultpriset». I 2011 redigerte hun sammen Beate Grimsrud den nordiske antologien I den nordiska litteraturens tjänst, utgitt på Pequod Press.

For mer informasjon kontakt:

Forlagssjef Gunnar R. Totland

T: 909 36 997 / 22500400

M: gunnar@bokvennen.no

Lest ned høyoppløselig bilde her.

Bestill abonnement her.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.