Debattmøte 6.12.: Formidling – universitetenes tredje samfunnsoppdrag

Hvorfor er forskningsformidling viktig? Akademia kritiseres stadig for å formidle for lite, for å ikke vektlegge formidling ved ansettelser og opprykk og for å være tilfredse med at forskningen kun når ut til fagfeller

Formidling er universitetenes tredje samfunnsoppdrag, men hvordan definerer vi egentlig formidling? Teller vi medieoppslag, men overser forskningens bidrag til politikkutforming, forvaltning og næringsliv? Kan vi utforme en formidlingspolitikk som er mer dekkende for akademias brede samfunnsoppdrag?

Rektor Svein Stølen og viserektor Åse Gornitzka har skrevet en artikkel i Nytt Norsk Tidsskrift om formidling: På tide med en ny formidlingspolitikk, som kommer ut 7. desember.

I den anledning inviterer NNT til debattmøte onsdag 6. desember 16:30 i  FrokostkjellerenKarl Johans gate 47

Bli med på diskusjonen om hvordan akademias formidling og samspill med samfunnet kan utvikles.

Ordstyrer: Vidar Enebakk, redaktør Nytt Norsk Tidsskrift

Deltagere panel:

Enkel servering.

Meld deg på her: https://nettskjema.uio.no/answer/formidling.html

Kart til Frokostkjelleren: https://www.uio.no/om/finn-fram/omrader/sentrum/se05/

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.