Deler redaktørjobben i X-mag

Elida Høeg og Kjersti Kanestrøm Lie blir nye sjefredaktører i Verdensmagasinet X.De to nye redaktørene ble først kjent på Radio Orakel, og har jobbet sammen som frilansere på flere reportasjer de senere årene.

Nå tar de to kvinnene i 20-årene over som nye sjefredaktører i Verdensmagasinet X.

– Vi ønsker å videreføre den høye journalistiske kvaliteten, men kanskje trekke opp synligheten på journalistikken. Tekstene har ikke alltid kommet ut blant folk, sier 24 år gamle Høeg.

– Hvordan skal dere få dem ut blant folk?

– Vi skal være flinkere til å være synlig på nett og i sosiale medier svarer 29 år gamle Kjersti Kanestrøm Lie.

De to har allerede opprettet en konto for fagbladet på Instagram.

– Vi vil gjerne at alle følger den. Der får du mer «behind the scenes», sier hun.

Les hele saken fra Journalisten her.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.