Europas kulturtidsskrifter møttes i Hamburg

Fra 14. til 16. september ble det 24. møtet for europeiske kulturtidsskrifter arrangert i Hamburg. Mer enn 100 redaktører og intellektuelle fra Europas ledende tidsskrifter deltok i det som er et av de største årlige tidsskriftarrangementene i Europa.

Årets tema var ”Arrivals/Departures: European harbour cities as places of migration”, og gikk dypere inn i spørsmålet om hvordan europeiske samfunn håndterer den kulturelle arven fra ”havnebyer”. Arrangementet gikk naturlig nok av stabelen i Hamburgs nyrenoverte havneby, Hafencity.

I år var møtet arrangert av Det europeiske nettverket for kulturtidsskrifter, Eurozine, i samarbeid med Hamburg Institute for Social Research og tidsskriftet Mittelweg 36.

Blant deltakerne var også Norsk Tidsskriftforening, representert av leder Bente Riise (redaktør i Syn og Segn), og første nestleder Nana Rise-Lynum (ansvarlig redaktør i Norsk Barneblad).

Du kan gå til Eurozines nettsider for mer informasjon om Eurozine.

Se også Hafencitys hjemmesider.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.