Fullt hus med Khaled Khalifa på Litteraturhuset

Høstens første tidsskriftdebatt gikk av stabelen på Litteraturhuset 1. september. Den syriske forfatteren Khaled Khalifa var hovedgjest.

Kverneland-salen var overfylt, med over åtti besøkende, da den syriske forfatteren Khaled Khalifa gjestet Litteraturhuset i Oslo lørdag 1. september. Khalifa snakket både om sitt forfatterskap, situasjonen i Syria og de intellektuelles rolle i en slik konflikt.

- Vi har levd i lukkede rom i tusen år. Bak lukkede dører og vinduer, uten å ha kunnet gjøre rent. Nå er vinduene åpne!, sa Khalifa.

I panelet satt også Eugene Schoulgin (forfatter og visepresident i PEN International), Gunvor Mejdell (professor i Arabisk, UiO) og Kai Kverme (Babylon, prosjektkoordinator ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO).

Khalifa har blant annet skrevet romanen Hatets lovsang (Minuskel forlag, 2011), forbudt i Syria og nominert til International Prize for Arabic Fiction. Boken står på trappene for publisering i Storbritannia og Spania, og er allerede oversatt til flere andre språk.

Panelet diskuterte blant annet hva forfattere, intellektuelle og det internasjonale samfunn kan bidra med i konflikten i Syria.

- Vi vet ikke hvem som kan hjelpe oss, sa Khalifa. Ingen kan hjelpe oss!

PEN International har i en årrekke arbeidet blant annet for forfatteres rettigheter i Midtøsten. Eugene Schoulgin, til daglig bosatt i Istanbul, er av de som lenge har vært engasjert i dette arbeidet.

- Solidaritet er ordet og løsningen. Forfatterne i Midtøsten sier: Glem oss ikke!, sa Schoulgin.

Denne debatten var den første i en rekke tidsskriftdebatter utover høsten. De er støttet av Tidsskriftforeningen, Fritt Ord og Norsk Kulturråd, og er blant annet ment å profilere tidsskriftene og deres rolle som garantister for det frie ord.

Det var Babylon – Nordisk tidsskrift for midtøstenstudier, som arrangerte debatten med Khalifa.

- Det er fantastisk at så mange tok turen innom for å høre og møte Khalifa og de andre paneldeltakerne, sier Nils Ivar Lahlum, redaktør i Babylon.

- Khalifa utfordret også internasjonale forskere på flere områder, blant annet i hvilken grad etnisitet har en påvirkningskraft i konflikten, sier Lahlum. Dette er viktige innspill i debatten som pågår i forhold til å løse konflikten i Syria.

Vil ditt tidsskrift arrangere tidsskriftdebatt? Ta kontakt med Tidsskriftforeningen for nærmere informasjon.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.