Kulturrådet etablerer ny modell for innkjøp av tidsskrifter til bibliotekene

Fra og med i høst vil norske tidsskrifter kunne søke om å bli godkjent for innkjøp til folkebiblioteker over hele landet. – Ønsket bak den nye modellen er å fjerne den økonomiske barrieren for bibliotekene og at tidsskriftene enklere kan spres til nye lesere, sier Ida Habbestad, leder i Kulturrådets faglige utvalg for tidsskrift og kritikk.

Kulturrådets tilskuddsordning for tidsskrift og kritikk ble opprettet i 2019 gjennom en sammenslåing og koordinering av andre ordninger på tidsskriftfeltet. Samtidig ble det opprettet en modell der bibliotekene kunne søke om å få subsidiert abonnementer på tidsskrifter.

Denne modellen har nå blitt evaluert av Høgskulen i Volda, og på rådsmøtet i juni vedtok Kulturrådet å avvikle modellen og erstatte den med en modell der tidsskriftene vil kunne søke om å bli godkjent for innkjøp til folkebibliotekene, og der bibliotekene så vil kunne legge inn sine ønsker om abonnement på de tidsskriftene de ønsker, innenfor ordningens ramme.

Les hele saken på Kulturrådets hjemmeside.

Museumsnytt arrangerer debatt 11. oktober: Hva skjer med Nasjonalmusset? Det nye Nasjonalmuseet er åpnet, og den viktigste kunstsamlingen i Norge er igjen tilgjengelig for publikum. Endelig! Men tilbake på Tullinløkka står det gamle, ærverdige Nasjonalgalleriet tomt. Hva skal vi gjøre med det?

Se info og program her.

Du kan bl.a. lese om dette: Fastleger med omstillingsevne. Fastlegenes evne til omstilling var viktig da koronapandemien var på sitt verste. Dette kommer frem i en fokusgruppestudie med 19 fastleger i Innlandet fylke. Legene opplevde at deres ansvar ble utvidet fra å gjelde egne listepasienter til å omfatte hele befolkningen. De så seg selv som en viktig del av kommunens helseberedskap.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.