Kvalitetstidsskrift i nød – skal det være slik?

Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift har i løpet av kort tid mottatt flere priser; Årets tidsskrift 2012 i Norge og den prestisjetunge Willy Brandt-prisen i Tyskland.

Oppmerksomheten rundt tidsskriftet er stor, med intervjuer og artikler i flere aviser og kulturtidsskrifter.  Men det kan spøke for tidsskriftets framtid. Til tross for både priser og respekt i alle miljøer for et tidsskrift preget av svært høy kvalitet, er det mer enn vanskelig å få den økonomiske støtten som skal til for å drive tidsskriftet.

Les også dette:

Intervju i Scenekunst:

intervju i Vinduet:

Artikkel om Therese Bjørneboe i Vagant, der tema er Therese sitt arbeid som kritiker:  http://www.vagant.no/hon-var-dar/

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.