Manglende økning til tidsskriftfeltet får konsekvenser

Styreleder i Norsk tidsskriftforening, Nana Rise-Lynum sier at Kulturrådets prioritering av tidsskrift i budsjettsøknaden for 2019 gledet alle som jobbet for det, men at skuffelsen var stor når økningen på 10 millioner som de ba om ikke ble bevilget. «Det er verkeleg ikkje mykje pengar vi bed om. Tidsskriftfeltet er fattig, og likevel svært viktig.

Det er ikkje rett at kulturarbeidarar skal drive dugnadsarbeid. Mange tidsskrift har knapt råd til trykk og distribusjon, og slett ikkje å honorere sine skribentar. Trass i dette leverer norske tidsskrift både vektige og viktige innspel til den offentlege samtalen. Samfunnet står overfor grunnleggande utfordringar i media, noko som i stor grad påverkar kulturjournalistikken. Tidsskrifta spelar ei stadig større rolle og tar dette på største alvor. Men får ikkje feltet tilført meir midlar så kan mange viktige stemmer stilne.»

Også Tone Hansen og Anne Oterholm påpeker viktigheten av en økning til tidsskriftfeltet etter at Kulturrådets prioritering ikke fikk gjennomslag.

Les hele Tone Hansen og Anne Oterholms innlegg her.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.