Nordisk tidsskriftfokus på Bokmessen i Gøteborg

Flere norske tidsskrifter representert på svært godt besøkt bokmesse. Bokmessen i Gøteborg ble arrangert fra 26. til 30. september, med de to første dagene som bransjedager.

Messen var en stor publikumssuksess, med lange køer for å komme inn og en tettpakket messehall. Flere svenske aviser hadde messen som førstesideoppslag, og skrev bredt om blant annet nordiske forfattere, intriger og rykter.

- Messen er en svært godt besøkt møteplass for svensk og nordisk skriftkultur. Her er det absolutt potensiale for at norske tidsskrifter i enda større grad kan vise seg frem og treffe nordiske kollegaer, sier Nils Ivar Lahlum, andre nestleder i Norsk tidsskriftforening.

Av de norske tidsskriftene var feministtidsskriftet Fett tilstede. De slapp også sitt nye dobbeltnummer på messen. I tillegg deltok Fetts redaktør Charlotte Myrbråten i debatt med feministtidsskriftene Bang  (Sverige) og Astra (Finland). Her ble blant annet nordisk feminisme og det feministiske tidsskriftets rolle diskutert.

Flere norske tidsskrifter stilte også ut på det svenske prosjektet Kulturchocks nordiske tidsskriftstand. Blant disse var Vagant, Bokvennen og Syn og Segn. Standen presenterte over hundre ulike svenske og nordiske kulturtidsskrifter, og var også arena for en rekke debatter, foredrag og intervjuer om tidsskrift.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.