Nordiske feministtidsskrifter samarbeider

Det feministiske tidsskriftet Fett inngår samarbeid med svenske Bang og finske Astra.  Fetts redaktør Charlotte Myrbråten ble den 10. september intervjuet av Klassekampen, under overskriften ”Fyrer opp feminismen”.  Artikkelen handler om det kommende samarbeidet mellom de tre nordiske feministtidsskriftene, og hva Fett og Bang mener kan komme ut av dette.

- Det er mange ulike spørsmål vi her i Norge har nytte av å få belyst fra andre sider, sier Myrbråthen til Klassekampen.  Lørdag den 29. september møter Myrbråten Trifa Shakeli og Sara Eriksson, redaktører i henholdsvis Bang og Astra, til samtale på Bokmessen i Gøteborg. De skal her snakke om nordisk feminisme og det feministiske tidsskrifts rolle og oppgave.

Fett lanserer på bokmessen i Gøteborg også sitt nye dobbeltnummer, og vil delta på en nordisk stand.

Samtalen mellom Fett, Bang og Astra er støttet av Tidsskriftforeningen og Fritt Ord. Støtten gis som et ledd i foreningens initiativ for å fremme debatt i tidsskrifter høsten 2012. Dette er et tilbud til alle medlemmer av Tidsskriftforeningen.

Tid og sted finner du under Arrangementer, her.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.