Norske Granta 2015

Det britiske litteraturmagasinet Granta har lenge vært regnet som en av de mest prestisjetunge og leservennlige arenaene for ny litteratur. Granta inneholder sterke, fortellende tekster som engasjerer og berører leseren, og publiserer jevnlig forfattere som Alice Munro, Ian McEwan og Zadie Smith.

I tillegg er magasinet kjent for å fange opp kommende debutanter og presentere dem for verden.

Det har tidligere blitt utgitt to numre av norske Granta (første nummer, med tema Kollaps, kom i januar 2013, andre nummer, med tema Arbeid, kom i januar 2014). Tredje nummer har tema Bagasje, og forfattere som Karl Ove Knausgård, Gunnhild Øyehaug, Rachel Kushner og Ben Lerner har bidratt med tekster.

Kan kjøpes hos Gyldendal.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.