Norske GRANTA lanseres nå

Granta er et litterært tidsskrift. Det engelske modertidsskriftet har eksistert siden 1889, og nå får Norge sin egen utgave.

Norske Granta skal komme en gang i året og består av norske og utenlandske bidrag. Først og fremst skjønnlitterære tekster, men også noen mer essayistiske.

Første nummer inneholder blant annet tekster av Ingvild H. Rishøi, Jan Roar Leikvoll, Vigdis Hjorth, Alice Munro og Jennifer Egan. Det henvender seg til litteraturinteresserte folk, man vil få kjøpt det i landets bokhandlere og i velassorterte Narvesen-butikker.

Granta utgis av Gyldendal.

Museumsnytt arrangerer debatt 11. oktober: Hva skjer med Nasjonalmusset? Det nye Nasjonalmuseet er åpnet, og den viktigste kunstsamlingen i Norge er igjen tilgjengelig for publikum. Endelig! Men tilbake på Tullinløkka står det gamle, ærverdige Nasjonalgalleriet tomt. Hva skal vi gjøre med det?

Se info og program her.

Du kan bl.a. lese om dette: Fastleger med omstillingsevne. Fastlegenes evne til omstilling var viktig da koronapandemien var på sitt verste. Dette kommer frem i en fokusgruppestudie med 19 fastleger i Innlandet fylke. Legene opplevde at deres ansvar ble utvidet fra å gjelde egne listepasienter til å omfatte hele befolkningen. De så seg selv som en viktig del av kommunens helseberedskap.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.