Regjeringen vil kun gi momsfritak for digitale aviser

Både tidsskrift og fagpresse står utenfor momsfritaket som regjeringen nå har sendt over til Eftas overvåkingsorgan Esa for godkjennelse.

Tirsdag oversendte kulturdepartementet den formelle forespørselen om tillatelse til å innføre momsfritak for digitale nyhetsmedier, en såkalt notifikasjon, til Esa i Brussel.

I forslaget som er oversendt er ikke tidsskrifter nevnt med et ord, noe som betyr at Norsk tidsskriftforening og Fagpressen ikke har fått gjennomslag for sitt ønske om momsfritak også for deres medlemmer som har inntekter gjennom salg av digital tilgang.

Avisen Klassekampen skriver onsdag at Fagpressen nå har besluttet å hyre inn en advokat for å stanse regjeringens beslutning om å utestenge tidsskrift og fagpresse.

- Dette har vært en fullstendig uholdbar og udemokratisk prosess, sier styreleder i Fagpressen, Jan Moberg, og legger til at viktige ytringsfrihetsmessige spørsmål står på spill.

Advokat Mette Brockmann Bugge i advokatfirmaet Harboe & Co mener tidsskriftene og fagpressemediene har en god sak:

- Avgiftsmessig har tidsskrifter vært avisenes lillesøstre siden momsfritaket på papir ble innført, sier hun til Klassekampen.

Hun legger til at selv om regjeringen har notifisert ordningen, så er ikke dermed løpet kjørt.

Det er ikke kjent hvor lenge det vil ta før Esa avgjør om ordningen er i tråd med EØS-reglene, men regjeringen ønsker at nullmoms for digitale medier skal innføres fra mars neste år.

Momsfritaket for digitale medier får ingen betydning for momsfritaket på papir.

Tidsskriftforeningen kommer tilbake med mer og med et intervju med styreleder Bente Riise.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.