Reisetips: Utforsk tidsskrifter i Sverige

Sverige har en lang og sterk tidsskrifttradisjon. De svenske tidsskriftene er vanskelige å finne i Norge, men her får du mange tips til litteraturturløype i Göteborg, Malmö og Stockholm.

Tre og en halv times togtur fra Oslo finner du Sveriges største butikk spesialisert på blader og tidsskrifter. Er du på litteraturtur til Gøteborg bør du legge turen innom Press Stopp og få et innblikk i den svenske tidsskriftsverdenen.

- Vi er Sveriges største bladbutikk, med over 3 000 titler, sier Press Stopps butikksjef Gunilla Boström. Press Stopp finns også i Stockholm og Malmø, og på flere steder i Gøteborg, men dette er den største. Vi har holdt til her i denne gaten i 20 år, sier Boström.

Butikken i Drottningsgatan har et stort utvalg svenske tidsskrifter, i tillegg til svenske og engelskspråklige blader. I tillegg finnes flere små bokhandler som selger de ”smale” tidsskriftene Press Stopp ikke tar inn.

- I Göteborg er også Spättans antikvariat på Andra Långgatan 49 bra på tidsskrifter. Det er også Bokkafé Vulgo i Nordhemsgatan 49, sier Siri Reuterstrand, leder i Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter (FSK).

- I Stockholm finns fremfor alt Hedengrens, som er en stor uavhengig bokhandel på Stureplan 4, anbefaler Reuterstrand. I Stockholm finner man også blant annet også Papercut. De har en fantastisk mengde ulike titler, spesielt på engelsk, så liker man tidsskrifter bør man også gå dit.

Reuterstrand anbefaler også et par utsalgssteder for tidsskrifter i Malmö:

– Du har selvsagt Tidskriftsbutiken på Södra Förstadsgatan 18 i Malmö. Den har også en nettbutikk. Malmö konsthall selger også mange tidsskrifter i sin butikk i St.  Johannesgatan 7.

Når vi besøker Press Stopp i Göteborg er utvalget av norske og nordiske tidsskrifter forsvinnende lite. Med tanke på at det er Interpress som er den største distributøren av tidsskrifter både i Norge og i Sverige, spør vi Gunilla Boström hvorfor:

– Dette er fordi det er vanskelig å få de andre landenes forlag til å eksportere sine tidsskrifter til Sverige. Vi opplever veldig stor etterspørsel etter norske og danske blader og tidsskrifter, men dessverre får vi ikke bestilt disse hit til oss.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.