Suksess for språk og tanke

De to svenske tidsskriftene Modern Psykologi og Språktidningen utga i vår et felles og ekstra tykt spesialnummer om språk og tanke. Utgaven solgte i hele 5190 eksemplarer, noe som er mer enn normalt.

Forskning om hvordan mennesker tilegner seg og utvikler språk er et av vitenskapens mest spennende forskningsområder.

Disse to tidsskriftenes eksperiment viste at leserne delte den store interessen for språk og psykologi. Med forskjellige innfallsvinkler, men mange berøringspunkter omkring samme tema ble utgivelsen en stor suksess.

Modern Psykologi vant prisen Årets tidskrift 2012 i Sverige. Språktidningen fikk prisen for beste kronikk. Begge tidsskriftene er i salg i Norge.

Museumsnytt arrangerer debatt 11. oktober: Hva skjer med Nasjonalmusset? Det nye Nasjonalmuseet er åpnet, og den viktigste kunstsamlingen i Norge er igjen tilgjengelig for publikum. Endelig! Men tilbake på Tullinløkka står det gamle, ærverdige Nasjonalgalleriet tomt. Hva skal vi gjøre med det?

Se info og program her.

Du kan bl.a. lese om dette: Fastleger med omstillingsevne. Fastlegenes evne til omstilling var viktig da koronapandemien var på sitt verste. Dette kommer frem i en fokusgruppestudie med 19 fastleger i Innlandet fylke. Legene opplevde at deres ansvar ble utvidet fra å gjelde egne listepasienter til å omfatte hele befolkningen. De så seg selv som en viktig del av kommunens helseberedskap.

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.