Verdensmagasinet X kan bli lagt ned likevel

Tidsskriftet ble så vidt reddet i fjor høst, men risikerer likevel nedleggelse etter endringer i støtteordning i Norad.

I forbindelse med at regjeringen la frem statsbudsjettet for 2016 i fjor høst ble det foreslått å fjerne den såkalte informasjonsstøtteordningen hvor Verdensmagasinet X får tilskudd.

Etter at opposisjonen lykkes med å redde ordningen gjennom budsjettforhandlingene, regnet mange med at magasinet dermed var reddet.

Men da svar på søknad om støtte for 2016 kom denne uken, fremgikk det at Norad, som forvalter informasjonsstøtteordningen, har besluttet å kutte ut all støtte fra midten av året likevel.

"Norad har besluttet å innvilge et tilskudd på inntil 800 000 kroner til Verdensmagasinet X for perioden 01.01.2016-01.07.2016, og varslet at støtte etter dette ikke kan påregnes", opplyser avdelingsdirektør Svein Bæra i Norad til nettavisen Medier24.com.

Til nettavisen sier de to redaktørene at de er åpne for å inngå allianser med andre samarbeidspartnere som ønsker å bistå med å finansiere tidsskriftet, såfremt de garanterer den redaksjonelle friheten til tidsskriftet. Uansett har de ikke gitt helt opp ennå.

– Vi kommer til å jobbe videre for å finne en løsning, men er usikker på om vi kan få det til. Uansett skal vi lage de to siste numrene, og så sørge for en god avslutning, sier redaktør Kjersti Kanestrøm Lie, som deler redaktørposten med Elida Høeg, til Medier24.com.

Les mer på Verdensmagasinet X´ facebookside her: https://www.facebook.com/Verdensmagasinet-X-181570828529129/

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.