Verdensmagasinet X overlever

TF-medlemmet Verdensmagasinet X vil fortsatt kunne få økonomisk støtte fra Norad over den såkalte infostøtteordningen. Dermed er krisen avblåst og bladet som ble stiftet i 1991 og som kommer i fire utgaver årlig, blir ikke nedlagt.

Også fagbladet Bistandsaktuelt, som er medlem av Fagpresseforeningen, overlever etter at budsjettsalderingen tilbakeførte pengen som regjeringen foreslå å kutte til bladet.

Både Verdensmagasinet X og Bistandsaktuelt finansieres av Det norske direktoratet for utviklingsarbeid. Bistandsaktuelt eies også av Norad, mens Verdensmagasinet X er en forening hvor solidaritetsorganisasjonene Fellesrådet for Afrika, SAIH, Latin-Amerikagruppene og bistandsorganisasjonen Utviklingsfondet er medlemmer.

Neste utgave av Verdensmagasinet X, som er en spesialutgave med fokus på klimaspørsmål, kommer i postkassen til abonnentene i desember.

Klikk deg inn på facebook-profilen til Verdensmagasinet X her: https://www.facebook.com/Verdensmagasinet-X-181570828529129/?fref=ts

Nettsiden til X: http://www.xmag.no

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.