Verdensmagasinet X risikerer nedleggelse

Får regjeringen gjennomslag for sine omdisponeringer i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet, vil det kunne innebære at TF-medlemmet Verdensmagasinet X kan bli nedlagt.

I regjeringens ”flyktningebudsjett” som ble fremlagt i slutten av oktober foreslås det store omdisponeringer på bistandsbudsjettet, herunder å nulle en budsjettpost som går til å støtte informasjonstiltak om bistand i norske organisasjoner.

Denne posten får Verdensmagasinet X driftstøtte fra, og får regjeringen gjennomslag for kuttforslaget sitt, risikerer Verdensmagasinet X å bli nedlagt, allerede tidlig neste år, bekrefter redaktørene Kjersti Kanestrøm Lie og Elida Høeg, som deler på redaktørposten.

Verdensmagasinet X er ikke alene om å være truet av nedleggelse, som følge av endringer i bistandsbudsjettet.

Norads fagblad for utviklingsspørsmål, Bistandsaktuelt, er foreslått nedlagt for å spare inn 6 millioner kroner.

I etterkant av forslaget om å nedlegge Bistandsaktuelt har flere presseorganisasjoner, herunder Fagpresseforeningen, forsøkt å legge press på Stortinget og regjeringen for å sikre at Bistandsaktuelt ikke nedlegges.

Dersom regjeringens forslag gjennomføres, innebærer det at de to eneste mediene som dekker bistand og utviklingsspørsmål på norsk forsvinner. Igjen i Norge er da kun Development Today, som utgis i Norge. Men dette nyhetsbrevet redigeres på engelsk, og dekker hele Norden.

Verdensmagasinet X ble startet opp i 1991 og eies av de fire organisasjonene Fellesrådet for Afrika, Latin-Amerikagruppene, SAIH og Utviklingsfondet. Magasinet har vært medlem av Tidsskriftforeningen siden 2007.

Forhandlingene om statsbudsjettet for 2016 skal etter planen avsluttes fredag.