Viktig dag for tidsskriftene!

28. april var det prisutdeling til årets vinnere i konkurransen Årets tidsskrift 2022. Vi diskuterte tidsskriftenes plass i norsk mediepolitikk, Kulturrådets rammer for dem og Josimars tilfelle spesielt. Det ble en god debatt med Josimar-redaktør Håvard Melnæs, utvalgsleder i Kulturrådet, Ida Habbestad, og Høyres mediepolitiske talsperson på Stortinget, Tage Pettersen. Guro Kleveland var debattleder.

Josimar ble kåret til  Årets tidsskrift 2022 og NUMER, Arr - idéhistorisk tidsskrift og Syn og Segn fikk priser for design, språk og formidling.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.