Påmelding til Årets tidsskrift 2014

Det er klart for en ny kåring av årets tidsskrift - heder og ære til dyktige redaksjoner!

Søknad og innsending: Begrunnet søknad sendes sammen med en 2013-årgang til Norsk Tidsskriftforening, Wergelandsveien 29, 0167 OSLO. Frist for påmelding og innsending: 28. februar 2014

Fem tidsskrifter blir nominerte til Årets tidsskrift, og de nominerte skal deretter sende inn 5 eks av 2013-årgangen, en til hvert jurymedlem.

Vinneren deltar også i kåringen av Årets Nordiske tidsskrift. Prisen for Årets tidsskrift 2014 blir delt ut torsdag 7. mai, etter årsmøtet i Norsk Tidsskriftforening. Vinneren offentliggjøres ca. 15. april.

Kriterier for tildeling: Årets tidsskrift skal fremvise godt språk og litterære kvaliteter, drive god formidling av forskning og/eller kultur, evne til å skape og bidra til debatter, ha god design og visuell utforming, og evne til å dyrke frem tydelige stemmer ved at nye skribenter kommer til syne og kjente skribenter fortsetter å utvikle seg. Disse fem kriteriene fungerer i et samspill, og Årets tidsskrift framviser ideelt sett alle fem.

Tidsskrifter som har mottatt en pris tidligere, har også anledning til å være med i konkurransen hvert år.

Årets jury er:
Juryleder er Siri Lindstad, journalist
Forskerforum

Martin Lundell, Professor, Visuell kommunikasjon
Kunsthøgskolen i Oslo

Solveig Øye, forlagsredaktør
Kagge forlag/ J.M. Stenersens forlag

Frode Molven, Sjefredaktør generell sakprosa
Vigmostad og Bjørke

Eva Løveid Mølster, Avdelingsleder Scenekunst og Visuell kunst
NISS - Nordisk Institutt for Scene og Studio AS

Les kriteriene her.

Ny pris for vitenskapelige tidsskrift

NB! I løpet av året er målet å etablere en egen pris for vitenskapelige tidsskrift. Mer informasjon om denne kommer senere, når kriterier, jury og andre ting er på plass.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!