Ville diskutere verdier i litteraturen

- For meg er litteraturen et sted hvor verdier blir diskutert på en måte som ikke er belærende, fordømmende, sementerende, og uten at de nødvendigvis er satt på dagsorden, sier Kaja Schjerven Mollerin, redaktør for Vinduet i 2014 og vinner av Årets tidsskrift.

- Gratulerer med pris – ble du overrasket?

- Tusen takk! Ja, det er klart jeg ble overrasket. Det er så mange gode tidsskrifter i Norge, og vi var jo heller ikke påmeldt denne gangen.

- Hva var målet ditt da du begynte som redaktør?

- Jeg hadde litt forskjellige ønsker. Først og fremst ville jeg lage et tidsskrift som forholder seg til verdispørsmål. Jeg hadde lyst til det fordi verdier har betydning på alle livets områder, og fordi de oftere ligger implisitt i ting vi sier og gjør enn de blir eksplisitt reflektert over. Det tror jeg gjelder på både individ- og samfunnsnivå. Og for meg er litteraturen et sted hvor verdier blir diskutert på en måte som ikke er belærende, fordømmende, sementerende, og uten at de nødvendigvis er satt på dagsorden.

Jeg ville også lage et tidsskrift som forholder seg til et større historisk rom enn bare vår egen samtid. Det har å gjøre med at den litterære arven er så stor og rik, men også at det har verdi i seg selv, slik jeg ser det, å se sitt eget liv, sin egen verden, i en større historisk sammenheng.

- Hva betyr denne prisen for deg/tidsskriftet?

- Den betyr mye. Jeg er utrolig glad og takknemlig for prisen.

- Hva skal pengene brukes til?

- De skal brukes til reportasjereiser og honorarøkninger på større prosjekter.

Foto: Egil Paulsen, redaksjonsmedlem i Røyst

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!