17.00-17.45 Satiretegning og rabalder i sensurens tid

Karikatur- og satiretegning har vært en viktig del av mediehverdagen i flere hundreår, men møter i dag flere utfordringer:

Tegnere og medier som publiserer kontroversielle tegninger møter oftere hard kritikk når tegningene spres globalt i sosiale medier. Terror og trusler er ytterpunkter, men endret allikevel bransjen for alltid etter Muhammed-karikaturene i 2005. Digitalisering av mediebransjen har ført til en nedprioritering av tegningen som uttrykksform og tegnere får ikke fast jobb.

Det er liten tvil om den tegnede satiren kan romme mye politisk sprengkraft, så er rommet for satire blitt trangere eller har digitalisering og sosiale medier også åpnet nye muligheter for tegnere. Kan tidsskriftene være satiretegnernes nye arena?

I panelet: tegnerne Fredrik Skavlan og May Linn Clement, forfatter Erle Marie Sørheim og idéhistoriker Sarah Camille Hervé
Ordstyrer: forfatter og journalist Øyvind Holen

Journalistiske kurs

Kurs i programleiing og debatt

Kurs i litteratur-, teater og kunstkritikk i Oslo, Bergen; Trondheim og på nett

Barn og Covid-19: Foreldres spagat i pandemien – og alle valg som har blitt tatt og skal bli tatt – er temaet som rommer forsiden i nyeste utgave av Tidsskriftet. Skal man holde barnet hjemme? Må vi teste nå? Og skal 12-åringen få vaksine?

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.