Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Norsk tidsskriftforening inviterer til fem kurs for å styrke kompetansen på journalistiske metodar i norske tidsskrift. Både skribentar og redaktørar treng profesjonalisering i tekst- og redigeringsarbeid, og i ulike journalistiske sjangrar. Vi skal ha fire kurs i Oslo og eitt i Bergen. Fagleg ansvarleg er Asgeir Olden, mangårig lærar på Institutt for journalistikk og med lang røynsle som redaktør før det. Han er ein drivande dyktig pedagog i det meste som har med journalistiske tekstar å gjere.

Vi inviterer til to kurs om formidling, framføring og debatt på scene, nett, video og podkast. Målgrupper for kursa er skribentar, journalistar, redaktørar og andre som treng opplæring og trening i å leie ein debatt, ein aktuell samtale, program eller podkast. Lærar er Håkon Haugsbø, som har lang erfaring frå å leie program og debattar i NRK og andre stader. Du kan velje mellom programleiing og debattleiing.

Kva er ein god kunstkritikk? Korleis skrive ein leseverdig tekst? Me snakkar om kvalitetsvurdering, det vanskelege kunstspråket og kritikkens føremål. Kva kan skje når kunsten og kritikken kjem seg ut av bobla? Korleis jobbe med tolking, kontekstualisering og vurdering på ein måte som når breitt ut, utan å forsake fagleg presisjon?

Vi inviterer både nye og erfarne kunstskribentar til dette praktiske kurset. Det trengst fleire kunstkritikarar til tidsskrift, aviser og andre publikasjonar.

Kurset består av tre samlingar, og blir halde både i Oslo, Trondheim og digitalt. Kvar samling er på tre timar, og inneheld føredrag, diskusjon, gjennomgang av ulikarta kunstkritikk, skriveoppgåver og arbeid med eigne tekstar.

Hvorfor skal vi anmelde teater? Og hvordan? Hva står på spill i anmeldelser av teater og scenekunst? Hvilke forventninger har man til en anmeldelse, og hvordan ser en god anmeldelse ut? I et kurs som strekker seg over tre samlinger ser vi nærmere på disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvordan mediet vi skriver i påvirker anmelderarbeidet.

Hvorfor anmelde? Og hvordan? Hva står egentlig på spill i anmeldelsen av en skjønnlitterær bok? Og hvordan ser en god anmeldelse ut? I et kurs som strekker seg over tre samlinger ser vi nærmere på disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvilke grep anmelderen bør gjøre for å gi anmeldelsen et godt liv i digitale medier, og hvordan mediet vi skriver i påvirker anmelderarbeidet.

Der finner du podkastene MUSIKK og KUNSTFILTER med episoder om musikere og artister. De prater også med sentrale personer innen kunstformidling.

MUSIKK: I disse episodene møter du PLNTY-verten Peter Berg, som stadig jakter på spennende og interessante lydproduksjoner. Han er selv utdannet lydtekniker og formidler til et intetanende publikum hva som gjør en låt spesiell. Han beveger seg i alle sjangere, også innen lydkunst, for å bevisstgjøre sitt publikum hva lyd egentlig er. Ganske nerdete, men han har plnty bra gjester og det blir plnty bra prat i et lunt format.

KUNSTFILTER: Hvem vet hva om kunst? En ny podkastserie handler om hva det vil si å formidle kunst og kultur til publikum. Her møter vi sentrale personer som kan si noe om viktigheten av nettopp det å verbalt formidle kunst, arkitektur, dans, litteratur eller teater. Hva betyr det å vite mer om kunst og hvordan forholder vi oss egentlig til den? PLNTYs redaktør Annicken Dedekam Råge er vert for podkasten.

Podkasten finner du der du hører dine podkaster – søk på PLNTY KULTUR i Podkaster-apper eller  direkte på nett i SoundCloud.

Tekstallmenningen er en nyetablert sentral for kulturtidsskrifter som skal bidra med salg, distribusjon og abonnementshåndtering for tidsskrifter og småforlag. Vi holder til i Bergen, og har som mål å nå ut til flere lesere og gjøre tidsskrifter tilgjengelig i hele landet. Derfor søker vi nå etter regionkontakter i alle landsdeler som kan bidra til å fremme tidsskriftene i sine miljøer.

Vi tar opp igjen redaktørtreffene våre og starter med møter på Zoom inntil det er mulig å møtes fysisk. Redaktørtreffene er en møteplass for redaktører i medlemstidsskriftene i Norsk tidsskriftforening og er et møtested for faglig påfyll og diskusjon, nettverksbygging og en sosial møteplass. Redaktørtreffene legges til den første onsdagen i måneden, og de digitale treffene foregår fra kl. 14-00 – 15.30. Fysiske treff vil få senere møtetid. Vi starter 7. april.

Informasjon om Tidsskriftforeningens tilbud og medlemsfordeler, innspill fra medlemmene.

Hva tilbyr Tidsskriftforeningen og hvordan får du mest mulig ut av medlemskapet ditt? Vi går igjennom hva vi tilbyr og ønsker innspill fra medlemmer – både nye og gamle, om hva som ønskes av tilbud og tiltak fra foreningens side.

Påmelding her

Norsk tidsskriftforening inviterer til informasjonsmøte om Plan S og hva dette innebærer for norske vitenskapelige tidsskrifter.

Vi ser at det fremdeles er mange spørsmål og usikkerhet knyttet til implementeringen av Plan S, og målet med dette møtet er å ha rydde opp i eventuelle misforståelser og gi tidsskriftene bedre oversikt over kravene som stilles.

Kulturrådet har opna for ein ny søknadsrunde for ordninga Tidsskrift og kritikk, som gjeld søknader til prosjekt og arrangement, og ei ekstraordinær utlysing for mangfaldsprosjekt. Frist 2. mars 2021.

Har ditt tidsskrift gjort seg fortjent til heder og ære i år? Meld deg på i konkurransen Årets tidsskrift 2021; vi gleder oss til å feire  verdige, spennende og betydningsfulle vinnere i flere klasser.

Frist for påmelding og innsending er fredag 5. februar 2021.

I år er den røde tråden tidsskriftenes ståsted og eksistensberettigelse mot en usikker fremtid:

Hvor er vi og hvor går vi?

Se programmet og meld deg på her.

Hvordan er situasjonen i dag når det gjelder abonnementshåndtering og -systemer, distribusjon og salg? Hvilke konkrete tiltak må til for å bedre situasjonen for distribusjon, løssalg og abonnementssalg, arenaer for salg, teniske løsninger og systemer

Workshopen er i regi av Tekstallmenningen. Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.

Om redaktøransvaret, Redaktørplakaten og den nye medieansvarsloven. Hva er redaktørens ansvar og plikter, og hva er utgivers ansvar. Redaktøren står ofte alene, og har en utsatt rolle og posisjon. Redaktører som mangler fagforening, nettverk og kollegastøtte.

Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.

Tidsskriftformatet utfordres fra magasinjournalistikk, sosiale medier, podkast, blogg, video og festivaler med mere. Lever tidsskriftet ekstra farlig i vår tids flermediale offentlighet, eller er det nettopp nå det for alvor viser hvor seiglivet det er?

Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.

Er formatet tidsskrift og definisjonen verneverdig og har det en kulturell egenverdi som bør videreførest? Vi spør om tidsskrifter er viktig og hvorfor; fungerer de som en kvalitetsregulerende stemme og buffer mot fake news og mediekanaler med tvilsomt innhold og agenda?

Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.

De ga seg aldri, tenkte nytt og halte prosjektet i land mot alle odds. I denne sekvensen møter vi noen som ble tvunget til å tenke nytt for å overleve og noen som fikk livets rett fordi de tenkte nytt. Hva gjorde og tenkte de?

Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.

Psykologtidsskriftets reportasjeserie fikk form det samme året som kulturminister Trine Skei Grande snakket varmt om viktigheten av at politikere i små og store kommuner skal ses i kortene, at hun ikke ville ha blindsoner i mediekartet. Psykologtidsskriftets viser hvordan tidsskriftene kan bidra til å belyse det lokale på et vis som også er viktig for den nasjonale debatten.