Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Tidsskriftdagen 2020 ble avholdt 5. november. Har du lyst til å se de interessante diskusjonene, debattene og presentasjonene kan du se hele dagen på vår Youtubekanal.

I år er den røde tråden tidsskriftenes ståsted og eksistensberettigelse mot en usikker fremtid:

Hvor er vi og hvor går vi?

Se programmet og meld deg på her.

Hvordan er situasjonen i dag når det gjelder abonnementshåndtering og -systemer, distribusjon og salg? Hvilke konkrete tiltak må til for å bedre situasjonen for distribusjon, løssalg og abonnementssalg, arenaer for salg, teniske løsninger og systemer

Workshopen er i regi av Tekstallmenningen. Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.

Om redaktøransvaret, Redaktørplakaten og den nye medieansvarsloven. Hva er redaktørens ansvar og plikter, og hva er utgivers ansvar. Redaktøren står ofte alene, og har en utsatt rolle og posisjon. Redaktører som mangler fagforening, nettverk og kollegastøtte.

Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.

Tidsskriftformatet utfordres fra magasinjournalistikk, sosiale medier, podkast, blogg, video og festivaler med mere. Lever tidsskriftet ekstra farlig i vår tids flermediale offentlighet, eller er det nettopp nå det for alvor viser hvor seiglivet det er?

Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.

Er formatet tidsskrift og definisjonen verneverdig og har det en kulturell egenverdi som bør videreførest? Vi spør om tidsskrifter er viktig og hvorfor; fungerer de som en kvalitetsregulerende stemme og buffer mot fake news og mediekanaler med tvilsomt innhold og agenda?

Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.

De ga seg aldri, tenkte nytt og halte prosjektet i land mot alle odds. I denne sekvensen møter vi noen som ble tvunget til å tenke nytt for å overleve og noen som fikk livets rett fordi de tenkte nytt. Hva gjorde og tenkte de?

Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.

Psykologtidsskriftets reportasjeserie fikk form det samme året som kulturminister Trine Skei Grande snakket varmt om viktigheten av at politikere i små og store kommuner skal ses i kortene, at hun ikke ville ha blindsoner i mediekartet. Psykologtidsskriftets viser hvordan tidsskriftene kan bidra til å belyse det lokale på et vis som også er viktig for den nasjonale debatten.

Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.

Årets tidsskrift er prisen som deles ut hvert år til et tidsskrift som har gjort seg fortjent til det. Nåløyet er trangt, og det skal det være. Vi møter hele juryen og får høre litt om hva som er utslagsgivende for å få den gjeve prisen.

Prisutdeling med juryens begrunnelser og vinnernes taler. Årets vinner er Tidsskrift for Norsk psykologforening. Arkitektur N. får pris for faglig formidling og evne til å nå egen målgruppe, og FETT får pris i åpen klasse for å ha skapt et åpent rom for feministisk debatt. Vi feirer feirer prisvinnere, tidsskriftene, venner og kjente med fest i Bernerkjelleren fra kl. 19.00.

Fullstendig beskrivelse og påmeldingsmulighet finner du i programmet.

Tekstallmenningen – tidsskrift- og småforlagssentralen er et initiativ fra Tekstallianse, Norsk tidsskriftforening og kulturtidsskriftet Vagant, som vil synliggjøre og styrke tidsskriftenes betydning i offentligheten. Sentralen skal tilby tjenester innen abonnementshåndtering, distribusjon og markedsføring, og vil bidra til et mer vitalt offentlig ordskifte. Initiativet er støttet av Kulturrådet og Fritt Ord, og inspirert av det svenske Nätverkstan i Gøteborg.

Vi satser på at det igjen blir mulig å gjennomføre fysiske kurs, med de retningslinjene fra FHI/ myndighetene som til enhver tid gjelder.

Vi håper du finner noe i denne kurs-menyen; her burde det være noe for enhver smak og behov. Og det er selvsagt lov å bestille alt!

9. september:Kurs i mobilfotografering v/fotograf Marco Villabrille
Heldags kurs med grunnleggende innføring i mobilfotografi.

24. september: Hvordan få nye abonnenter, beholde de du har og kanskje også skape ekstra inntekter! Webseminar v/Jon Erik Ofstad, Subscrybe.

Vi tilbyr tre kurs med Asgeir Olden fra Institutt for journalistikk:

14. september: Det gode intervjuet
Intervjuet er både en metode og en framstillingsform. Da gjelder det å ha tunga beint i munnen. Hva skal med i teksten, hva skal siteres, hva skal gjengis?

8. oktober: Slik redigerer du tekster
En tekst kan se ut som en ganske uformelig masse første gang du kikker på den. Da gjelder det å ha en viss orden i gjennomgangen, ellers kan det bli mye strev og ikke så bra resultat.

15. oktober: Sakprosakritikk
Anmeldelser av sakprosa ser ofte veldig forskjellige ut. Det går ikke an å si at noe er riktig og noe galt, men det går an å se på hvilke elementer en sakprosaanmeldelse vanligvis inneholder.

Les mer om innholdet i kursene her og meldt deg på så fort som mulig. Det er begrenset med plasser.

_____________________________________________________________________________________

Tidsskrift med hovudsakleg politisk, litterært eller religiøst innhald blir friteke digital moms frå 1.juli 2020. Dette inneber at fagpresse og tidsskrift blir likestilte med avisene.

Det har tatt fleire år å få dette på plass, men no skjer det endeleg. Alle medieorganisasjonane har stått bak kravet om digital nullmoms – også for tidsskrift, fagpresse og djupnejournalistikk. Til no har dette vore for nyheitsbaserte aviser.

Norsk tidsskriftforening har hatt fleire møte, deltatt på høyringar og anna dei siste åra for å få til ei likestilling mellom papir og nett, men det er vår kollega Fagpressen som har stått for storparten av grunnlagsarbeidet. Vi er svært glade for resultatet, og håper dette kan bidra til både betre økonomi, nye publikasjonar og spennande utvikling.

I disse krisetider er vi glade for å kunngjøre at det nye service-tilbudet for tidsskrifter er under etablering i Bergen, og at stillingen som daglig leder er utlyst. Både Fritt Ord og Kulturrådet har bidratt med 1,2 millioner kroner til oppstarten av Tekstallmenningen AS – tidsskrift- og småforlagssentralen. Norsk tidsskriforening er med i arbeidet og utformingen av det nye tilbudet.

Stiftelsen Fritt Ord ønsker å bidra ekstraordinært til prosjekter som kan sikre ytringsrommene, utvikle nye ytringsarenaer og bidra til en levende og vital offentlighet.

Ekstrautlysningen er ment å støtte prosjekter som er relatert til situasjonen som koronakrisen skaper, der alle fysiske arrangementer er avlyst og det må finnes nye måter å gjennomføre og formidle tiltak innen kunst, kultur og samfunnsdebatt for å sikre en levende offentlighet.

– Vi ser hvordan kulturlivet tilpasser seg og finner nye måter å formidle og kommunisere med publikum på, sier rådsleder Lars Petter Hagen.

Ordningen skal bidra til produksjon og formidling innenfor og på tvers av områdene visuell kunst, musikk, scenekunst, litteratur, kulturvern og tidsskrift og kritikk, og vil rette seg mot både kunstnere, kunstnergrupper, arrangører og formidlingsarenaer.

Tidsskrifter, skribenter, fotografer, kunstnere og forfattere kan søke støtte til ekstraordinære prosjekter nå.

Frilansernes studiepermisjonsordning: For frilansere som er medlem av Fri-Stup, minner vi om søknadsfristen 1. april. http://stupstipend.no/frilansere.aspx

Også andre kan søkes om støtte, som stiftelser, fond m.m.

Nytt styre i Norsk tidsskriftforening 2020-2021

Nana Rise-Lynum, Norsk barneblad, styreleder, Nils Ivar Lahlum, Universitetsforlaget, nestleder

Styremedlemmer: Bjørnar Olsen, Tidsskrift for Norsk Psykologforening, Christian Kjelstrup, Samtiden,
Merete Røsvik, Prosa, Audun Lindholm, Vagant, Geir Kamsvåg, Cinema

1. vara Kristin Skåmedal, Fotografi
2. vara Guro Kleveland, Ballade

Psykologtidsskriftet går uredd inn i den pågående politiske debatten, og har redaksjonelt mot og evnen til å si noe viktig, sier juryen for Årets tidsskrift. Juryen har særlig trukket fram en serie reportasjer om psykisk helse i kommunene.