Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

– Sterkt signal om at noen i sentralstyret ikke er fornøyd med det som står i tidsskriftet, sier journalist.

Den nye tilskuddsordningen for tidsskrifter og kritikk får økt sin budsjettramme med 5,5 millioner kroner i 2020. Den totale budsjettrammen for ordningen blir da 25,6 millioner.

Rådets leder og nestleder er skuffet over at det ikke er noen særskilt satsning på tidsskriftene i statsbudsjettet. De stiller seg bak redaktøroppropet.

– Kulturrådet skal være i stand til å prioritere økninger der de mener det er viktigst. Kulturdepartementet svarer på innlegg mot regjeringens forslag til statsbudsjett.

Vi har lenge ønskt oss ein norsk versjon av Nätverkstan og Tidsskriftsentralen i Göteborg. No kanskje det kan skje. Kulturrådet har løyvd midlar til eit forprosjekt i Bergen, der Norsk tidsskriftforening er ein av initiativtakarane. Tekstallianse, ein nystarta organisasjon for litteraturfeltet i Bergen, er avsendar av søknaden. Målet er at det nye tidsskriftsenteret skal tilby tenester innan sal og distribusjon, abonnementshandtering og yte annan relevant service for tidsskrift, som t.d. rekneskapsføring. Det er allereie søkt om driftsstøtte for 2020.

Stadig fleire tidsskrift arrangerer debattar og bidrar til samfunnsdebatten. Dei som leiar desse debattane har ei vesentleg rolle i ordskiftet, difor er det viktig at dei er trygge for oppdraget og meistrar oppgåva si godt. Derfor tilbyr vi eit eksklusivt heildagskurs i debattleiing med Håkon Haugsbø som lærar.

Debattleiarrolla: Skilnaden på å styre ordet og å styre debatten. Kor mykje plass tar du? Og kor mykje bør du ta? Kroppsspråk

Førebuing av debatten: Research og regi. Dynamikk og dramaturgi

Gjennomføringa: Korleis få svar og ikkje svada. Råd som reddar når det sporar av eller stoppar opp. Improvisasjon

Stad: Fritt Ords lokaler, Uranienborgvn. 2
Tid: Fredag 6. september kl. 09.00-16.00

Enkel servering.
Pris: kr 1000 for medlemmar av TF, kr 2000 for andre. Påmelding her.

Kurset er støtta av Fritt Ord og Norsk Journalistlag

Kritikken er en faglig ytring.  Derfor må vi også ha lov til å stille visse krav til den – om sjangerplassering, framføring, kraft, intensitet og en rekke andre ting. På dette kurset går vi gjennom elementer en anmeldelse bør inneholde, og ser på eksempler som er skrevet av deltakerne eller som har stått i det tidsskriftet de jobber for. (Dette kurset er det samme som vi hadde i oktober.)

Send eksempler – i Word-format – til asgeir. olden@ij.no så snart som mulig etter påmelding

Sted: Fritt Ords lokaler i Uranienborgvn. 2, Oslo
Tid: Kl. 16.00 - 20.00. Pizza serveres underveis.

Kr. 400 for medlemmer, kr. 1000 for andre.

Påmelding her.

Norsk tidsskriftforening innkaller til årsmøte, og inviterer til seminar og utdeling av Årets tidsskrift etterpå. Kom gjerne flere fra samme tidsskrift! Vi serverer mat og vin.

Riise gjer eit framifrå arbeid for tidsskriftet og for nynorsk mediespråk. Det betyr mykje at tradisjonsrike publikasjonar som Syn og Segn når stadig vidare ut og rekrutterer nye skribentar, seier leiar for Mediemållaget, Berit Rekve.

28. november mottok Therese Bjørneboe, redaktør i Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, den prestisjefylte Willy Brandt-prisen i Berlin.

Et av de mest prestisjetunge og toneangivende litteraturtidsskriftene kommer i norsk utgave

– Granta er et tidsskrift for de som er nysgjerrige på litteratur, og vi forsøker å se på verden som et sted uten grenser, sier John Freeman, redaktør for Granta siden 2009.

På det 73. norske bibliotekmøte; Bibliotek NÅ - katalysator for kunnskap kan du den 22. mars høre foredraget: Tidsskrift på bibliotek - uopna skattkister. Norske tidsskrift held eit svært høgt nivå, og set stadig dagsorden med nye tankar og viktige debattar.

Det nye tidsskriftet Teologisk Tidsskrift et resultat av sammenslåingen av Norsk Teologisk Tidsskrift og Tidsskrift for Teologi og Kyrkje. Det nye tidsskriftet utgis av Universitetsforlaget.

Torsdag 22. mars lanseres Teologisk Tidsskrift – en sammenslåing av Tidsskrift for Teologi og Kirke og Norsk  Teologisk Tidsskrift. Det nye tidsskriftet er resultat av et historisk samarbeid mellom Menighetsfakultetet (MF) og Teologisk fakultet (TF).

Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift har i løpet av kort tid mottatt flere priser; Årets tidsskrift 2012 i Norge og den prestisjetunge Willy Brandt-prisen i Tyskland.

Norsk GRANTA skal profilere norske debutanter og trykke spesialskrevne og hittil upubliserte bidrag fra etablerte norske forfattere, i tillegg til de beste bidragene fra det toneangivende og prestisjefylte britiske GRANTA.

Tidsskrift kan brukes kreativt til formidling i bibliotekene. Ikke minst rettet mot de som synes det er uoverkommelig å lese ei hel bok om et aktuelt tema.

– Det finnes et tidsskrift for nesten alle, slår Bente Riise, leder i Norsk tidsskriftforening, samt redaktør i tidsskriftet Syn og Segn, ubeskjedent fast.

Ifølge henne er det en imponerende mengde publikasjoner i vårt lille land. Med smått og stort, skal det være snakk om hele 13.000 periodiske publikasjoner. Minst 100 av dem er nasjonale kulturtidsskrift, mens rundt 200 er vitenskapelige tidsskrift.

Distribusjonskostnadene for tidsskrifter, blader og informasjonsmateriell har de siste årene økt betydelig. Posten har foretatt en generell prisøkning for massepost, og også en prisharmonering hvor blader og magasiner skal ha samme prisplan som vanlig massepost.

- Dette er svært problematisk for både Norsk Barneblad og andre medlemmer av Tidsskriftforeningen, sier Nana Rise-Lynum, ansvarlig redaktør for Norsk Barneblad og første nestleder i Tidsskriftforeningen.

Tema for dette nummeret er Arkivlandskap i endring. Les også Arkivforbundets side: Arkivene mot falske nyheter og maktovergrep, eller ta en titt på kartet  på siste side over nye fylker f.o.m. 2020.