Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Ny ordning for tidsskrift og kritikk – møte og søknadsveiledning mandag 19. august. Kl. 10:00 – 12:00  i Mølleparken 2 i Oslo

I anledning ny ordning og nytt skjema, inviterer Kulturrådet til søknadsveiledning i våre lokaler. Ansvarlige saksbehandlere vil sammen med kolleger fra seksjon for søknadsforvaltning svare på spørsmål og gå gjennom søknadsskjema.

Interesserte anmodes om å lese styringsdokumenter og gå gjennom skjema før møtet:

Møtet strømmes, og de som følger strømmingen vil også kunne stille spørsmål på nærmere angitt e-postadresse (følg med på Kulturrådets nettsider – kalenderhendelser).

Meld deg på her – frist fredag 16.8. kl. 12: https://response.questback.com/abmutvikling/veiledning19august

Enkel servering.

Vi inviterer til den første konferansen for de nordiske tidsskriftforeningene. Mål for konferansen er mer samarbeid mellom redaktører og tidsskrifter i Norden. Vi har mange felles interesser; både bevaring av nordiske språk, digitale utfordringer, økonomi og støtte fra de respektive lands kulturbudsjetter og institusjoner.

Program legges ut etterhvert, påmelding kan gjøres nå.

Arkitektur N er kåret til Årets til Årets tidsskrift 2019, Jazznytt får pris for språk og formidling og Periskop får pris for å skape et viktig offentlig rom for kritikk.

Kven får meir og kven får mindre? Kan ein søke på fleirårig produksjonsstøtte? Forsvinn innkjøpsordninga? Blir det meir til kritikk? Kva med prosjekt og arrangement? Får vi endeleg det tidsskriftløftet vi har bedt om så lenge?

Kulturrådet ved Rolf Engelsen og Hilde Fossanger legg fram den nye modellen. Spørsmål og diskusjon etterpå.

Norsk tidsskriftforening innkaller til årsmøte, og inviterer til seminar og utdeling av Årets tidsskrift etterpå. Kom gjerne flere fra samme tidsskrift! Vi serverer mat og vin.

Riise gjer eit framifrå arbeid for tidsskriftet og for nynorsk mediespråk. Det betyr mykje at tradisjonsrike publikasjonar som Syn og Segn når stadig vidare ut og rekrutterer nye skribentar, seier leiar for Mediemållaget, Berit Rekve.

28. november mottok Therese Bjørneboe, redaktør i Norsk Shakespeare- og teatertidsskrift, den prestisjefylte Willy Brandt-prisen i Berlin.

Et av de mest prestisjetunge og toneangivende litteraturtidsskriftene kommer i norsk utgave

– Granta er et tidsskrift for de som er nysgjerrige på litteratur, og vi forsøker å se på verden som et sted uten grenser, sier John Freeman, redaktør for Granta siden 2009.

På det 73. norske bibliotekmøte; Bibliotek NÅ - katalysator for kunnskap kan du den 22. mars høre foredraget: Tidsskrift på bibliotek - uopna skattkister. Norske tidsskrift held eit svært høgt nivå, og set stadig dagsorden med nye tankar og viktige debattar.

Det nye tidsskriftet Teologisk Tidsskrift et resultat av sammenslåingen av Norsk Teologisk Tidsskrift og Tidsskrift for Teologi og Kyrkje. Det nye tidsskriftet utgis av Universitetsforlaget.

Torsdag 22. mars lanseres Teologisk Tidsskrift – en sammenslåing av Tidsskrift for Teologi og Kirke og Norsk  Teologisk Tidsskrift. Det nye tidsskriftet er resultat av et historisk samarbeid mellom Menighetsfakultetet (MF) og Teologisk fakultet (TF).

Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift har i løpet av kort tid mottatt flere priser; Årets tidsskrift 2012 i Norge og den prestisjetunge Willy Brandt-prisen i Tyskland.

Norsk GRANTA skal profilere norske debutanter og trykke spesialskrevne og hittil upubliserte bidrag fra etablerte norske forfattere, i tillegg til de beste bidragene fra det toneangivende og prestisjefylte britiske GRANTA.

Tidsskrift kan brukes kreativt til formidling i bibliotekene. Ikke minst rettet mot de som synes det er uoverkommelig å lese ei hel bok om et aktuelt tema.

– Det finnes et tidsskrift for nesten alle, slår Bente Riise, leder i Norsk tidsskriftforening, samt redaktør i tidsskriftet Syn og Segn, ubeskjedent fast.

Ifølge henne er det en imponerende mengde publikasjoner i vårt lille land. Med smått og stort, skal det være snakk om hele 13.000 periodiske publikasjoner. Minst 100 av dem er nasjonale kulturtidsskrift, mens rundt 200 er vitenskapelige tidsskrift.

Distribusjonskostnadene for tidsskrifter, blader og informasjonsmateriell har de siste årene økt betydelig. Posten har foretatt en generell prisøkning for massepost, og også en prisharmonering hvor blader og magasiner skal ha samme prisplan som vanlig massepost.

- Dette er svært problematisk for både Norsk Barneblad og andre medlemmer av Tidsskriftforeningen, sier Nana Rise-Lynum, ansvarlig redaktør for Norsk Barneblad og første nestleder i Tidsskriftforeningen.

Utover høsten 2012 vil Norsk tidsskriftforening gi både administrativ og økonomisk støtte til en rekke debattarrangement i regi av medlemstidsskrifter.

I og med at et flertall av tidsskriftene har sine redaksjoner i Oslo, vil hovedstaden være stedet hvor flest debatter går av stabelen. Samtidig ønsker vi å ha flere arrangement i Bergen, hvor tidsskrift som Fett og Vagant holder til, og eventuelt andre steder hvor tidsskriftene tar initiativ til å skape debatt.

Høstens første tidsskriftdebatt gikk av stabelen på Litteraturhuset 1. september. Den syriske forfatteren Khaled Khalifa var hovedgjest.

Kverneland-salen var overfylt, med over åtti besøkende, da den syriske forfatteren Khaled Khalifa gjestet Litteraturhuset i Oslo lørdag 1. september. Khalifa snakket både om sitt forfatterskap, situasjonen i Syria og de intellektuelles rolle i en slik konflikt.

Årets nordiske tidsskrift kåres på Bokmessen i Gøteborg fredag den 28. september. Årets tidsskrift i Norge, Norsk Shakespeare og teatertidsskrift, er vår kandidat. Fra de andre landene i Norden er Nya Argus (Finland), Suomen Luonto (Finland), Standart (Danmark) og Ett lysande namn (Sverige) nominerte.

Det feministiske tidsskriftet Fett inngår samarbeid med svenske Bang og finske Astra.  Fetts redaktør Charlotte Myrbråten ble den 10. september intervjuet av Klassekampen, under overskriften ”Fyrer opp feminismen”.  Artikkelen handler om det kommende samarbeidet mellom de tre nordiske feministtidsskriftene, og hva Fett og Bang mener kan komme ut av dette.

Siste nummer av Albertine, Sexarbeid og migrasjon, er nå tilgjengelig.

Nyheter fra Eurozine