Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

I disse krisetider er vi glade for å kunngjøre at det nye service-tilbudet for tidsskrifter er under etablering i Bergen, og at stillingen som daglig leder er utlyst. Både Fritt Ord og Kulturrådet har bidratt med 1,2 millioner kroner til oppstarten av Tekstallmenningen AS – tidsskrift- og småforlagssentralen. Norsk tidsskriforening er med i arbeidet og utformingen av det nye tilbudet.

Vil du etablere og drive en ny, nasjonal sentral for kulturtidsskrifter? Tekstallianse søker daglig leder til prosjektet Tekstallmenningen AS – tidsskrift- og småforlagssentralen.

Stiftelsen Fritt Ord ønsker å bidra ekstraordinært til prosjekter som kan sikre ytringsrommene, utvikle nye ytringsarenaer og bidra til en levende og vital offentlighet.

Ekstrautlysningen er ment å støtte prosjekter som er relatert til situasjonen som koronakrisen skaper, der alle fysiske arrangementer er avlyst og det må finnes nye måter å gjennomføre og formidle tiltak innen kunst, kultur og samfunnsdebatt for å sikre en levende offentlighet.

– Vi ser hvordan kulturlivet tilpasser seg og finner nye måter å formidle og kommunisere med publikum på, sier rådsleder Lars Petter Hagen.

Ordningen skal bidra til produksjon og formidling innenfor og på tvers av områdene visuell kunst, musikk, scenekunst, litteratur, kulturvern og tidsskrift og kritikk, og vil rette seg mot både kunstnere, kunstnergrupper, arrangører og formidlingsarenaer.

Tidsskrifter, skribenter, fotografer, kunstnere og forfattere kan søke støtte til ekstraordinære prosjekter nå.

Frilansernes studiepermisjonsordning: For frilansere som er medlem av Fri-Stup, minner vi om søknadsfristen 1. april. http://stupstipend.no/frilansere.aspx

Også andre kan søkes om støtte, som stiftelser, fond m.m.

Nytt styre i Norsk tidsskriftforening 2020-2021

Nana Rise-Lynum, Norsk barneblad, styreleder, Nils Ivar Lahlum, Universitetsforlaget, nestleder

Styremedlemmer: Bjørnar Olsen, Tidsskrift for Norsk Psykologforening, Christian Kjelstrup, Samtiden,
Merete Røsvik, Prosa, Audun Lindholm, Vagant, Geir Kamsvåg, Cinema

1. vara Kristin Skåmedal, Fotografi
2. vara Guro Kleveland, Ballade

Psykologtidsskriftet går uredd inn i den pågående politiske debatten, og har redaksjonelt mot og evnen til å si noe viktig, sier juryen for Årets tidsskrift. Juryen har særlig trukket fram en serie reportasjer om psykisk helse i kommunene.

Arkitektur N får prisen for faglig formidling og for evnen til å nå egen målgruppe. I 2019 feiret tidsskriftet 100-årsjubileet sitt ved å invitere arkitektene til å skrive, være med i redaksjonsrådet og å velge stoffemner. Dette grepet styrker tidsskriftet. Faglig formidling av arkitektur forutsetter høy visuell og skriftlig kompetanse. Den ytre formen reflekterer innholdet på en intelligent og balansert måte, og oppslagene er en fornøyelig fest for øyet. Arkitektur N er leirbålet bransjefolket kan samle seg rundt for å fortelle egne historier. Et bål som varmer og opplyser.

Prisen i åpen klasse tildeles tidsskriftet Fett for å ha skapt et åpent rom for feministisk debatt. I dette rommet har mange unge skribenter og illustratører fått prøve seg for første gang. Slik bringer tidsskriftet mange nye, viktige stemmer inn i den bredere offentligheten. Samtidig er fortiden ikke glemt – her er det tydelige linjer tilbake i historien. Fett har mot til å gi kontroversielle temaer plass og tid. Metoo, trans, scenenekt, rasisme – Fett går i dybden. Alltid med respekt, aldri feigt. Ofte med humor, alltid med alvor i bunnen. Fett evner å både irritere og engasjere.

Våren 2020 legges den nye språkmeldingen fram. Én av utfordringene er det som er i ferd med å skje i høyere utdanning, der norsk på flere områder erstattes av engelsk som undervisningsspråk. I samarbeid med Den norske Forleggerforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening inviterer vi til Kopinorseminaret 2020 og spør: Hva gjør vi med det?

Thon konferansesenter, Nansensalen, Universitetsgata 26, Oslo - Torsdag 27. februar, kl. 9–12

Påmeldingsfrist er onsdag 19. februar.

Disse får du høre på Kopinorseminaret 2020:

• Nina Teigland, seksjonssjef for fagspråk og språk i samfunn og høyere utdanning i Språkrådet
  • Arne Vestbø, generalsekretær i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening
  • Birgit Skaldehaug, leder av akademisk utvalg i Den norske Forleggerforening og forlagssjef i Cappelen Damm Akademisk
  • Jonas Økland, studentleder ved Handelshøyskolen BI og vara i sentralstyret til Norsk Studentorganisasjon
  • Politisk ledelse i Kunnskapsdepartementet er invitert

Programmet avsluttes med lunsj kl. 12. Seminaret er gratis, men påmelding er nødvendig.

Velkommen!

Kl. 16.00 – 17.30 Redaktørens ansvar og plikter
Seminar med Arne Jensen, generalsekretær i Norsk Redaktørforening

Om redaktøransvaret, ansvarssystemet, Redaktørplakaten og lov om redaksjonell fridom i media (som nå blir inkorporert i medieansvarsloven). Seminardeltakerne deler sine erfaringer og trekker opp de spørsmål og problemstillinger de ønsker belyst. Med det som utgangspunkt går vi gjennom de viktigste spørsmål redaktørene bør ha kontroll på.

Kl. 18.00 – 19.00  Årsmøte i Norsk tidsskriftforening
Sakspapirer sendes ut 11.mars.

Kl. 19.30 Utdeling av Årets tidsskrift 2020
Prisen(e) deles ut på festarrangement etter årsmøtet. Hold av ettermiddagen og kvelden og bli med på å feire tidsskrifter som får fortjente priser. Juryens arbeid vil være ferdig ca. en uke før og vinneren(e) får beskjed så snart juryen er klare.

Tid og sted: onsdag 25. mars 2020, hos Fritt Ord, Uranienborgveien 2

Påmelding her. Mer informasjon vil sendes etterhvert.

– Sterkt signal om at noen i sentralstyret ikke er fornøyd med det som står i tidsskriftet, sier journalist.

Den nye tilskuddsordningen for tidsskrifter og kritikk får økt sin budsjettramme med 5,5 millioner kroner i 2020. Den totale budsjettrammen for ordningen blir da 25,6 millioner.

Rådets leder og nestleder er skuffet over at det ikke er noen særskilt satsning på tidsskriftene i statsbudsjettet. De stiller seg bak redaktøroppropet.

– Kulturrådet skal være i stand til å prioritere økninger der de mener det er viktigst. Kulturdepartementet svarer på innlegg mot regjeringens forslag til statsbudsjett.

Vi har lenge ønskt oss ein norsk versjon av Nätverkstan og Tidsskriftsentralen i Göteborg. No kanskje det kan skje. Kulturrådet har løyvd midlar til eit forprosjekt i Bergen, der Norsk tidsskriftforening er ein av initiativtakarane. Tekstallianse, ein nystarta organisasjon for litteraturfeltet i Bergen, er avsendar av søknaden. Målet er at det nye tidsskriftsenteret skal tilby tenester innan sal og distribusjon, abonnementshandtering og yte annan relevant service for tidsskrift, som t.d. rekneskapsføring. Det er allereie søkt om driftsstøtte for 2020.

Stadig fleire tidsskrift arrangerer debattar og bidrar til samfunnsdebatten. Dei som leiar desse debattane har ei vesentleg rolle i ordskiftet, difor er det viktig at dei er trygge for oppdraget og meistrar oppgåva si godt. Derfor tilbyr vi eit eksklusivt heildagskurs i debattleiing med Håkon Haugsbø som lærar.

Debattleiarrolla: Skilnaden på å styre ordet og å styre debatten. Kor mykje plass tar du? Og kor mykje bør du ta? Kroppsspråk

Førebuing av debatten: Research og regi. Dynamikk og dramaturgi

Gjennomføringa: Korleis få svar og ikkje svada. Råd som reddar når det sporar av eller stoppar opp. Improvisasjon

Stad: Fritt Ords lokaler, Uranienborgvn. 2
Tid: Fredag 6. september kl. 09.00-16.00

Enkel servering.
Pris: kr 1000 for medlemmar av TF, kr 2000 for andre. Påmelding her.

Kurset er støtta av Fritt Ord og Norsk Journalistlag

Kritikken er en faglig ytring.  Derfor må vi også ha lov til å stille visse krav til den – om sjangerplassering, framføring, kraft, intensitet og en rekke andre ting. På dette kurset går vi gjennom elementer en anmeldelse bør inneholde, og ser på eksempler som er skrevet av deltakerne eller som har stått i det tidsskriftet de jobber for. (Dette kurset er det samme som vi hadde i oktober.)

Send eksempler – i Word-format – til asgeir. olden@ij.no så snart som mulig etter påmelding

Sted: Fritt Ords lokaler i Uranienborgvn. 2, Oslo
Tid: Kl. 16.00 - 20.00. Pizza serveres underveis.

Kr. 400 for medlemmer, kr. 1000 for andre.

Påmelding her.

Tema «Næringsvett». Det er et tema som brått oppleves som høyaktuelt: Smitteverntiltakene mot koronaviruset rammer nå både næringslivet generelt og kulturfrilansere spesielt, på en måte det var vanskelig å se for seg for bare noen uker siden.