Bevar og utvid momsfritaket!

Stortinget må sørge for fortsatt null-moms for medier. Fritak både på papir og nett, og for aviser og tidsskrift er rette vei å gå, mener Fagpressen og Norsk tidsskriftforening.

Fagpressen og Norsk tidsskriftforening representerer til sammen ca. 300 norske tidsskrift og fagmedier. Disse bidrar til økt mediemangfold, original dybdejournalistikk og samfunnsdebatt.

- Vi er skuffet over regjeringens håndtering av merverdiavgift for medier. Mva.-fritaket for både aviser og tidsskrift har bidratt til et stort og verdifullt mediemangfold, sier leder i Norsk tidsskriftforening, Bente Riise.

- Regjeringen bryter med en over 40 år lang tradisjon med momsfritak. Det er langt fra det mediebransjen trenger. Vi mener det er viktig å beholde fritaket og utvide det til å omfatte digitale utgivelser av både aviser og tidsskrift. Vi oppfatter at det er et flertall for dette på Stortinget, sier adm. direktør i Fagpressen, Elin Floberghagen.

Foreningene reagerer også negativt på de avgrensninger regjeringen legger opp til.

- Det må være den viktige journalistikken og det frie ord som skal beskyttes. Da blir det pussig kun å vurdere én mediekanal. For eksempel driver store deler av fagpressen kontinuerlig nyhets- og aktualitetsjournalistikk, sier Floberghagen.

Fagpressen og Norsk tidsskriftforening forventer at budsjettforhandlingene gir et annet sluttresultat.

- Vi setter vår lit til at partiene gjennom forhandlinger kommer til et annet og bedre svar, nemlig utvidet momsfritak for avis og tidsskrift, uavhengig av plattform, sier Bente Riise.

Kontakt:

Bente Riise, Norsk tidsskriftforening:      905 84 838

Elin Floberghagen, Fagpressen:                 926 00 109

Pressemelding - kulturbudsjettet - 8. oktober 2014

Temanummer om iransk film med Sara R. Yazdani og regissør Kaveh Tehrani som gjesteredaktører. Kurator Övül Ö. Durmusoglu skriver om Forough Farrokhzads «The House is Black» (1964), filmforsker Annie Fee diskuterer hvorfor Jafar Panahis «Taxi Teheran» (2015) ikke er en art-house film.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern