Bevar og utvid momsfritaket!

Stortinget må sørge for fortsatt null-moms for medier. Fritak både på papir og nett, og for aviser og tidsskrift er rette vei å gå, mener Fagpressen og Norsk tidsskriftforening.

Fagpressen og Norsk tidsskriftforening representerer til sammen ca. 300 norske tidsskrift og fagmedier. Disse bidrar til økt mediemangfold, original dybdejournalistikk og samfunnsdebatt.

- Vi er skuffet over regjeringens håndtering av merverdiavgift for medier. Mva.-fritaket for både aviser og tidsskrift har bidratt til et stort og verdifullt mediemangfold, sier leder i Norsk tidsskriftforening, Bente Riise.

- Regjeringen bryter med en over 40 år lang tradisjon med momsfritak. Det er langt fra det mediebransjen trenger. Vi mener det er viktig å beholde fritaket og utvide det til å omfatte digitale utgivelser av både aviser og tidsskrift. Vi oppfatter at det er et flertall for dette på Stortinget, sier adm. direktør i Fagpressen, Elin Floberghagen.

Foreningene reagerer også negativt på de avgrensninger regjeringen legger opp til.

- Det må være den viktige journalistikken og det frie ord som skal beskyttes. Da blir det pussig kun å vurdere én mediekanal. For eksempel driver store deler av fagpressen kontinuerlig nyhets- og aktualitetsjournalistikk, sier Floberghagen.

Fagpressen og Norsk tidsskriftforening forventer at budsjettforhandlingene gir et annet sluttresultat.

- Vi setter vår lit til at partiene gjennom forhandlinger kommer til et annet og bedre svar, nemlig utvidet momsfritak for avis og tidsskrift, uavhengig av plattform, sier Bente Riise.

Kontakt:

Bente Riise, Norsk tidsskriftforening:      905 84 838

Elin Floberghagen, Fagpressen:                 926 00 109

Pressemelding - kulturbudsjettet - 8. oktober 2014

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!