Bevar og utvid momsfritaket!

Stortinget må sørge for fortsatt null-moms for medier. Fritak både på papir og nett, og for aviser og tidsskrift er rette vei å gå, mener Fagpressen og Norsk tidsskriftforening.

Fagpressen og Norsk tidsskriftforening representerer til sammen ca. 300 norske tidsskrift og fagmedier. Disse bidrar til økt mediemangfold, original dybdejournalistikk og samfunnsdebatt.

- Vi er skuffet over regjeringens håndtering av merverdiavgift for medier. Mva.-fritaket for både aviser og tidsskrift har bidratt til et stort og verdifullt mediemangfold, sier leder i Norsk tidsskriftforening, Bente Riise.

- Regjeringen bryter med en over 40 år lang tradisjon med momsfritak. Det er langt fra det mediebransjen trenger. Vi mener det er viktig å beholde fritaket og utvide det til å omfatte digitale utgivelser av både aviser og tidsskrift. Vi oppfatter at det er et flertall for dette på Stortinget, sier adm. direktør i Fagpressen, Elin Floberghagen.

Foreningene reagerer også negativt på de avgrensninger regjeringen legger opp til.

- Det må være den viktige journalistikken og det frie ord som skal beskyttes. Da blir det pussig kun å vurdere én mediekanal. For eksempel driver store deler av fagpressen kontinuerlig nyhets- og aktualitetsjournalistikk, sier Floberghagen.

Fagpressen og Norsk tidsskriftforening forventer at budsjettforhandlingene gir et annet sluttresultat.

- Vi setter vår lit til at partiene gjennom forhandlinger kommer til et annet og bedre svar, nemlig utvidet momsfritak for avis og tidsskrift, uavhengig av plattform, sier Bente Riise.

Kontakt:

Bente Riise, Norsk tidsskriftforening:      905 84 838

Elin Floberghagen, Fagpressen:                 926 00 109

Pressemelding - kulturbudsjettet - 8. oktober 2014

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern