Bevar og utvid momsfritaket!

Stortinget må sørge for fortsatt null-moms for medier. Fritak både på papir og nett, og for aviser og tidsskrift er rette vei å gå, mener Fagpressen og Norsk tidsskriftforening.

Fagpressen og Norsk tidsskriftforening representerer til sammen ca. 300 norske tidsskrift og fagmedier. Disse bidrar til økt mediemangfold, original dybdejournalistikk og samfunnsdebatt.

- Vi er skuffet over regjeringens håndtering av merverdiavgift for medier. Mva.-fritaket for både aviser og tidsskrift har bidratt til et stort og verdifullt mediemangfold, sier leder i Norsk tidsskriftforening, Bente Riise.

- Regjeringen bryter med en over 40 år lang tradisjon med momsfritak. Det er langt fra det mediebransjen trenger. Vi mener det er viktig å beholde fritaket og utvide det til å omfatte digitale utgivelser av både aviser og tidsskrift. Vi oppfatter at det er et flertall for dette på Stortinget, sier adm. direktør i Fagpressen, Elin Floberghagen.

Foreningene reagerer også negativt på de avgrensninger regjeringen legger opp til.

- Det må være den viktige journalistikken og det frie ord som skal beskyttes. Da blir det pussig kun å vurdere én mediekanal. For eksempel driver store deler av fagpressen kontinuerlig nyhets- og aktualitetsjournalistikk, sier Floberghagen.

Fagpressen og Norsk tidsskriftforening forventer at budsjettforhandlingene gir et annet sluttresultat.

- Vi setter vår lit til at partiene gjennom forhandlinger kommer til et annet og bedre svar, nemlig utvidet momsfritak for avis og tidsskrift, uavhengig av plattform, sier Bente Riise.

Kontakt:

Bente Riise, Norsk tidsskriftforening:      905 84 838

Elin Floberghagen, Fagpressen:                 926 00 109

Pressemelding - kulturbudsjettet - 8. oktober 2014

Håndleddsbrudd, klamydia og kreftceller blir lagt under lupen i siste utgave av Tidsskriftet.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset