Debattmøte 6.12.: Formidling – universitetenes tredje samfunnsoppdrag

Hvorfor er forskningsformidling viktig? Akademia kritiseres stadig for å formidle for lite, for å ikke vektlegge formidling ved ansettelser og opprykk og for å være tilfredse med at forskningen kun når ut til fagfeller

Formidling er universitetenes tredje samfunnsoppdrag, men hvordan definerer vi egentlig formidling? Teller vi medieoppslag, men overser forskningens bidrag til politikkutforming, forvaltning og næringsliv? Kan vi utforme en formidlingspolitikk som er mer dekkende for akademias brede samfunnsoppdrag?

Rektor Svein Stølen og viserektor Åse Gornitzka har skrevet en artikkel i Nytt Norsk Tidsskrift om formidling: På tide med en ny formidlingspolitikk, som kommer ut 7. desember.

I den anledning inviterer NNT til debattmøte onsdag 6. desember 16:30 i  FrokostkjellerenKarl Johans gate 47

Bli med på diskusjonen om hvordan akademias formidling og samspill med samfunnet kan utvikles.

Ordstyrer: Vidar Enebakk, redaktør Nytt Norsk Tidsskrift

Deltagere panel:

Enkel servering.

Meld deg på her: https://nettskjema.uio.no/answer/formidling.html

Kart til Frokostkjelleren: https://www.uio.no/om/finn-fram/omrader/sentrum/se05/

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!