Deler redaktørjobben i X-mag

Elida Høeg og Kjersti Kanestrøm Lie blir nye sjefredaktører i Verdensmagasinet X.De to nye redaktørene ble først kjent på Radio Orakel, og har jobbet sammen som frilansere på flere reportasjer de senere årene.

Nå tar de to kvinnene i 20-årene over som nye sjefredaktører i Verdensmagasinet X.

– Vi ønsker å videreføre den høye journalistiske kvaliteten, men kanskje trekke opp synligheten på journalistikken. Tekstene har ikke alltid kommet ut blant folk, sier 24 år gamle Høeg.

– Hvordan skal dere få dem ut blant folk?

– Vi skal være flinkere til å være synlig på nett og i sosiale medier svarer 29 år gamle Kjersti Kanestrøm Lie.

De to har allerede opprettet en konto for fagbladet på Instagram.

– Vi vil gjerne at alle følger den. Der får du mer «behind the scenes», sier hun.

Les hele saken fra Journalisten her.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.