Europas kulturtidsskrifter møttes i Hamburg

Fra 14. til 16. september ble det 24. møtet for europeiske kulturtidsskrifter arrangert i Hamburg. Mer enn 100 redaktører og intellektuelle fra Europas ledende tidsskrifter deltok i det som er et av de største årlige tidsskriftarrangementene i Europa.

Årets tema var ”Arrivals/Departures: European harbour cities as places of migration”, og gikk dypere inn i spørsmålet om hvordan europeiske samfunn håndterer den kulturelle arven fra ”havnebyer”. Arrangementet gikk naturlig nok av stabelen i Hamburgs nyrenoverte havneby, Hafencity.

I år var møtet arrangert av Det europeiske nettverket for kulturtidsskrifter, Eurozine, i samarbeid med Hamburg Institute for Social Research og tidsskriftet Mittelweg 36.

Blant deltakerne var også Norsk Tidsskriftforening, representert av leder Bente Riise (redaktør i Syn og Segn), og første nestleder Nana Rise-Lynum (ansvarlig redaktør i Norsk Barneblad).

Du kan gå til Eurozines nettsider for mer informasjon om Eurozine.

Se også Hafencitys hjemmesider.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.