Foto-avtale med All Over Press

Nå kan tidsskriftene kjøpe bilder med rabatt hos All Over Press, etter at Norsk tidsskriftforening har inngått avtale med fotobyrået.  Avtalen trer i kraft fra nyttår.

-          Alle medlemstidsskrifter kan kjøpe bilder både til redaksjonelt bruk og omslagsbilder med rabatt. Avtalen gjelder i hele 2013, sier Benedicte Løge, Picture editor, i All Over Press Norway.

All Over Press Norway er en del av All Over Press International, som er et av de ledende bildebyråkjedene i Nord Europa. Byrået eies av Allergruppen som er den største magasinprodusenten i Norden. All Over Press Norway er et redaksjonelt bildebyrå som formidler bilder og tekst til norsk presse, forlag, bedriftsmarkedet og organisasjoner.

Byrået dekker alle sjangre innen foto; nyheter, sport, film, kunst – alle områder. De er aller best på internasjonale foto, men arbeider med å bli enda bedre på norske produksjoner. Allerede i januar lanseres en nyhet som gjør basen enda bedre og letter å bruke. Når det gjelder kunst og gamle historiske bilder, har de flere mindre leverandører som er gode på det, men fremfor alt har Getty Images et av verdens største historiske arkiv.

-          Finnes ikke bildet du søker i arkivet, så ta for all del kontakt med oss, vi hjelper gjerne til, sier Benedicte Løge.  Send oss en mail på allover@aller.no.

De har også eksklusive leverandører som Magnum, og bildene derfra prises på forespørsel. Det samme gjelder andre eksklusive bilder og studiobilder.

-          Man må være forsiktig med å bruke gratis bilder eller bilder du ikke vet hvor er bestilt. Getty Images, for eksempel, følger godt med og et brev fra advokaten der kan risikere å dumpe ned i postkassa hvis du ikke følger reglene. Av og til skjer dette når tidsskrifter og aviser bruker sommervikarer eller andre som ikke er klar over hvor viktig det er med både betaling og kreditering, sier Løge.

Når det gjelder bruk av bilder fra All Over Press - både i tidsskrift og på nett – har vi forhandlet frem en spesial ordning slik at om du skriver en sak i tidsskriftet og samtidig legger den på nett eller gjør den tilgjengelig på andre elektroniske plattformer, så betaler du kun for ett bilde. Hvis samme bilde derimot brukes som illustrasjon i en ny sak, må du betale for bildet på nytt.

For rene nett-tidsskrifter gjelder samme regel, men alle må selvsagt være nøye med å kreditere bildene med en byline som opplyser hvor det kommer fra.

Tidsskriftforeningen planlegger et miniseminar i januar, hvor medlemmene inviteres til å bli bedre kjent med byrået, og får høre om nyheter som kommer. Tidspunkt blir bestemt senere.

Se også hjemmesiden deres: http://www.alloverpress.no/frontpage/

Tema: Skrekkfim. Jacob Lillemose og Karsten Wind Meyhoff har vært gjesteredaktører for Wuxia 3/4 – 2017 og laget et temanummer om skrekk og gru på film og tv.
I nummeret kan du blant annet lese intervjuer med skaperne bak tv-serier som Fortitude og Äkta människor, og et nyskrevet essay om sjangeren av skrekkfilmregissørene The Soskia Sisters.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern