Fullt hus med Khaled Khalifa på Litteraturhuset

Høstens første tidsskriftdebatt gikk av stabelen på Litteraturhuset 1. september. Den syriske forfatteren Khaled Khalifa var hovedgjest.

Kverneland-salen var overfylt, med over åtti besøkende, da den syriske forfatteren Khaled Khalifa gjestet Litteraturhuset i Oslo lørdag 1. september. Khalifa snakket både om sitt forfatterskap, situasjonen i Syria og de intellektuelles rolle i en slik konflikt.

- Vi har levd i lukkede rom i tusen år. Bak lukkede dører og vinduer, uten å ha kunnet gjøre rent. Nå er vinduene åpne!, sa Khalifa.

I panelet satt også Eugene Schoulgin (forfatter og visepresident i PEN International), Gunvor Mejdell (professor i Arabisk, UiO) og Kai Kverme (Babylon, prosjektkoordinator ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO).

Khalifa har blant annet skrevet romanen Hatets lovsang (Minuskel forlag, 2011), forbudt i Syria og nominert til International Prize for Arabic Fiction. Boken står på trappene for publisering i Storbritannia og Spania, og er allerede oversatt til flere andre språk.

Panelet diskuterte blant annet hva forfattere, intellektuelle og det internasjonale samfunn kan bidra med i konflikten i Syria.

- Vi vet ikke hvem som kan hjelpe oss, sa Khalifa. Ingen kan hjelpe oss!

PEN International har i en årrekke arbeidet blant annet for forfatteres rettigheter i Midtøsten. Eugene Schoulgin, til daglig bosatt i Istanbul, er av de som lenge har vært engasjert i dette arbeidet.

- Solidaritet er ordet og løsningen. Forfatterne i Midtøsten sier: Glem oss ikke!, sa Schoulgin.

Denne debatten var den første i en rekke tidsskriftdebatter utover høsten. De er støttet av Tidsskriftforeningen, Fritt Ord og Norsk Kulturråd, og er blant annet ment å profilere tidsskriftene og deres rolle som garantister for det frie ord.

Det var Babylon – Nordisk tidsskrift for midtøstenstudier, som arrangerte debatten med Khalifa.

- Det er fantastisk at så mange tok turen innom for å høre og møte Khalifa og de andre paneldeltakerne, sier Nils Ivar Lahlum, redaktør i Babylon.

- Khalifa utfordret også internasjonale forskere på flere områder, blant annet i hvilken grad etnisitet har en påvirkningskraft i konflikten, sier Lahlum. Dette er viktige innspill i debatten som pågår i forhold til å løse konflikten i Syria.

Vil ditt tidsskrift arrangere tidsskriftdebatt? Ta kontakt med Tidsskriftforeningen for nærmere informasjon.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!