Fullt hus med Khaled Khalifa på Litteraturhuset

Høstens første tidsskriftdebatt gikk av stabelen på Litteraturhuset 1. september. Den syriske forfatteren Khaled Khalifa var hovedgjest.

Kverneland-salen var overfylt, med over åtti besøkende, da den syriske forfatteren Khaled Khalifa gjestet Litteraturhuset i Oslo lørdag 1. september. Khalifa snakket både om sitt forfatterskap, situasjonen i Syria og de intellektuelles rolle i en slik konflikt.

- Vi har levd i lukkede rom i tusen år. Bak lukkede dører og vinduer, uten å ha kunnet gjøre rent. Nå er vinduene åpne!, sa Khalifa.

I panelet satt også Eugene Schoulgin (forfatter og visepresident i PEN International), Gunvor Mejdell (professor i Arabisk, UiO) og Kai Kverme (Babylon, prosjektkoordinator ved Institutt for kulturstudier og orientalske språk, UiO).

Khalifa har blant annet skrevet romanen Hatets lovsang (Minuskel forlag, 2011), forbudt i Syria og nominert til International Prize for Arabic Fiction. Boken står på trappene for publisering i Storbritannia og Spania, og er allerede oversatt til flere andre språk.

Panelet diskuterte blant annet hva forfattere, intellektuelle og det internasjonale samfunn kan bidra med i konflikten i Syria.

- Vi vet ikke hvem som kan hjelpe oss, sa Khalifa. Ingen kan hjelpe oss!

PEN International har i en årrekke arbeidet blant annet for forfatteres rettigheter i Midtøsten. Eugene Schoulgin, til daglig bosatt i Istanbul, er av de som lenge har vært engasjert i dette arbeidet.

- Solidaritet er ordet og løsningen. Forfatterne i Midtøsten sier: Glem oss ikke!, sa Schoulgin.

Denne debatten var den første i en rekke tidsskriftdebatter utover høsten. De er støttet av Tidsskriftforeningen, Fritt Ord og Norsk Kulturråd, og er blant annet ment å profilere tidsskriftene og deres rolle som garantister for det frie ord.

Det var Babylon – Nordisk tidsskrift for midtøstenstudier, som arrangerte debatten med Khalifa.

- Det er fantastisk at så mange tok turen innom for å høre og møte Khalifa og de andre paneldeltakerne, sier Nils Ivar Lahlum, redaktør i Babylon.

- Khalifa utfordret også internasjonale forskere på flere områder, blant annet i hvilken grad etnisitet har en påvirkningskraft i konflikten, sier Lahlum. Dette er viktige innspill i debatten som pågår i forhold til å løse konflikten i Syria.

Vil ditt tidsskrift arrangere tidsskriftdebatt? Ta kontakt med Tidsskriftforeningen for nærmere informasjon.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.