Gull og diplom til illustratører

Tidsskrift  for Norsk psykologforenings faste designere har fått henholdsvis Gull og diplom i klassen «redaksjonell illustrasjon» i årets Visuelt, den største konkurransen i visuell kommunikasjon i Norden

Bendik Kaltenborn fikk gull for forsiden «Partnervold» mens Åshild Irgens fikk diplom for sine illustrasjoner til essayet «Hva gjør det med oss?» Begge illustrasjonene sto på trykk i november 2014.

Sjefredaktør Bjørnar Olsen sier at deres erfaring er at psykologi er vanskelig å illustrere med foto, det blir mange personer som stirrer tomt inn i kamera. De har derfor bevisst satset på bruk av illustratører for å visualisere faget og at det er gøy når satsningen bærer frukter.

Juryens kommentar Kaltenborn:

Hardtslående illustrasjon som behandler et mørkt tema på en smart og sensitiv måte. Bra komponert og bra bruk av format og farge. God bruk av blåveis-metafor. Sterk illustrasjon som skilte seg ut blant de andre

Juryens kommentar Irgens:

To måter å se seg selv; et menneske som betrakter sitt eget speilbilde og en kvinne som ser inn i seg selv. Måten illustratøren har løst dette på er helt genial. Utrolig fine illustrasjoner, fargene er behagelige og fargestifter funker veldig bra på disse sterke illustrasjonene.

Se også:

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!