Invitasjon til gratis seminar torsdag 25. oktober i Oslo: Ut med språket!

I tellekantenes tid er det enda viktigere med forskere som formidler fra fagfeltene sine på nye og uventede måter, oppfinnsomt, kunnskapsrikt og språklig utfordrende!

Vi inviterer til seminar om forskningsformidling på norsk: Hva er god formidling, og hvordan kan den gjøres bedre? SeminaretUt med språket!arrangeres for å inspirere norske universitets- og høgskoleansatte til å skrive på godt norsk for et stort publikum, på mange forskjellige arenaer.

Seminaret finner sted torsdag 25. oktober på Universitetet i Oslo: auditorium 5, Vilhelm Bjerknes’ Hus, Moltke Moes vei 35. Det blir servert lunsj, kaffe og te. Seminaret er gratis. Påmelding til hilde.ostby@nffo.no innen 15. oktober. Merk e-posten «Ut med språket».

Program torsdag 25. oktober:

10:00: Velkommen! VedJørgen Lorentzen, styreleder i NFF

10.10-11.00: Formidlingsarbeid som kunnskapsutvikling, ved sakprosaprofessor ved Universitetet i Bergen,Anders Johansen

11.00-11.30: Fagterminologi, ved rådgiver i SpråkrådetOle Våge.

11.30-12.00: Å nå ut på nett, ved nettansvarlig i Store Norske Leksikon på nett, forfatter og bloggerIda Jackson

12.00-12.30: Lunsj

12.30-13.00: Å nå ut med innsikten, ved forfatter og journalistSimen Ekern.

13.00-13.30: Akademisk skriving sett fra forlaget, ved sjefredaktørHege Gunderseni Universitetsforlaget

13.30-13.45: Pause

13.45-14.30: Å publisere i tidsskrift. Panel med redaktør i Syn og Segn og leder i Norsk TidsskriftforeningBente Riise, redaktør for Tidsskrift for SamfunnsforskningAnniken HagelundogCathrine Sandnes,redaktør i Samtiden. Hilde Østby i NFF leder panelet.

Seminaret er et samarbeid mellom Universitetsforlaget, Norsk Tidsskriftforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening og Språkrådet.

Presentasjoner av foredragsholderne:

Anders Johansen er professor i sakprosa ved Universitetet i Bergen. Han har skrevet flere bøker om retorikk og skriveprosess, blant annet Virksomme ord. Politiske taler 1814–2005(med Jens E. Kjeldsen),Samtalens tynne tråd. Skriveerfaringer og Talerens troverdighet. Tekniske og kulturelle betingelser for politisk retorikk.

Ole Våge er rådgiver i norsk terminologi og fagspråk i Språkrådet og har en doktorgrad fra NHH i terminologi.

Ida Jackson er nettansvarlig i Store Norske Leksikon på nett, snl.no. Hun er blogger og har skrevet flere bøker, blant annet Sosiale medier – hvordan ta over verden uten å gå ut av huset.

Simen Ekern har i mange år vært journalist og debattredaktør i Dagbladet. Han har skrevet to bøker om Italia, sist Roma, som han fikk Brageprisen for.

Hege Gundersen er sjefredaktør for humaniora i Universitetsforlaget.

Bente Riise er leder i Norsk Tidsskriftforening, redaktør for tidsskriftet Syn og Segn og forlagsredaktør for sakprosa i Samlaget.

Anniken Hagelunder sosiolog og redaktør i Tidsskrift for Samfunnsforskning, og har skrevet blant annet boka Velferdens grenser(med Gro Brochmann).

Cathrine Sandnes er redaktør for Samtiden, og var i mange år kulturredaktør og journalist i Dagsavisen.