Nordisk tidsskriftfokus på Bokmessen i Gøteborg

Flere norske tidsskrifter representert på svært godt besøkt bokmesse. Bokmessen i Gøteborg ble arrangert fra 26. til 30. september, med de to første dagene som bransjedager.

Messen var en stor publikumssuksess, med lange køer for å komme inn og en tettpakket messehall. Flere svenske aviser hadde messen som førstesideoppslag, og skrev bredt om blant annet nordiske forfattere, intriger og rykter.

- Messen er en svært godt besøkt møteplass for svensk og nordisk skriftkultur. Her er det absolutt potensiale for at norske tidsskrifter i enda større grad kan vise seg frem og treffe nordiske kollegaer, sier Nils Ivar Lahlum, andre nestleder i Norsk tidsskriftforening.

Av de norske tidsskriftene var feministtidsskriftet Fett tilstede. De slapp også sitt nye dobbeltnummer på messen. I tillegg deltok Fetts redaktør Charlotte Myrbråten i debatt med feministtidsskriftene Bang  (Sverige) og Astra (Finland). Her ble blant annet nordisk feminisme og det feministiske tidsskriftets rolle diskutert.

Flere norske tidsskrifter stilte også ut på det svenske prosjektet Kulturchocks nordiske tidsskriftstand. Blant disse var Vagant, Bokvennen og Syn og Segn. Standen presenterte over hundre ulike svenske og nordiske kulturtidsskrifter, og var også arena for en rekke debatter, foredrag og intervjuer om tidsskrift.

The Resurrection of Authoritarianism - Democracy and Democratization: The Road Ahead, Three Decades after 1989 - Commemorating the Indian Journal Frontier During These Times

Nyheter fra Eurozine