Nordisk tidsskriftfokus på Bokmessen i Gøteborg

Flere norske tidsskrifter representert på svært godt besøkt bokmesse. Bokmessen i Gøteborg ble arrangert fra 26. til 30. september, med de to første dagene som bransjedager.

Messen var en stor publikumssuksess, med lange køer for å komme inn og en tettpakket messehall. Flere svenske aviser hadde messen som førstesideoppslag, og skrev bredt om blant annet nordiske forfattere, intriger og rykter.

- Messen er en svært godt besøkt møteplass for svensk og nordisk skriftkultur. Her er det absolutt potensiale for at norske tidsskrifter i enda større grad kan vise seg frem og treffe nordiske kollegaer, sier Nils Ivar Lahlum, andre nestleder i Norsk tidsskriftforening.

Av de norske tidsskriftene var feministtidsskriftet Fett tilstede. De slapp også sitt nye dobbeltnummer på messen. I tillegg deltok Fetts redaktør Charlotte Myrbråten i debatt med feministtidsskriftene Bang  (Sverige) og Astra (Finland). Her ble blant annet nordisk feminisme og det feministiske tidsskriftets rolle diskutert.

Flere norske tidsskrifter stilte også ut på det svenske prosjektet Kulturchocks nordiske tidsskriftstand. Blant disse var Vagant, Bokvennen og Syn og Segn. Standen presenterte over hundre ulike svenske og nordiske kulturtidsskrifter, og var også arena for en rekke debatter, foredrag og intervjuer om tidsskrift.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.