Nordisk tidsskriftfokus på Bokmessen i Gøteborg

Flere norske tidsskrifter representert på svært godt besøkt bokmesse. Bokmessen i Gøteborg ble arrangert fra 26. til 30. september, med de to første dagene som bransjedager.

Messen var en stor publikumssuksess, med lange køer for å komme inn og en tettpakket messehall. Flere svenske aviser hadde messen som førstesideoppslag, og skrev bredt om blant annet nordiske forfattere, intriger og rykter.

- Messen er en svært godt besøkt møteplass for svensk og nordisk skriftkultur. Her er det absolutt potensiale for at norske tidsskrifter i enda større grad kan vise seg frem og treffe nordiske kollegaer, sier Nils Ivar Lahlum, andre nestleder i Norsk tidsskriftforening.

Av de norske tidsskriftene var feministtidsskriftet Fett tilstede. De slapp også sitt nye dobbeltnummer på messen. I tillegg deltok Fetts redaktør Charlotte Myrbråten i debatt med feministtidsskriftene Bang  (Sverige) og Astra (Finland). Her ble blant annet nordisk feminisme og det feministiske tidsskriftets rolle diskutert.

Flere norske tidsskrifter stilte også ut på det svenske prosjektet Kulturchocks nordiske tidsskriftstand. Blant disse var Vagant, Bokvennen og Syn og Segn. Standen presenterte over hundre ulike svenske og nordiske kulturtidsskrifter, og var også arena for en rekke debatter, foredrag og intervjuer om tidsskrift.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!