Norsk Granta utgis av Gyldendal Norsk Forlag

Et av de mest prestisjetunge og toneangivende litteraturtidsskriftene kommer i norsk utgave

– Granta er et tidsskrift for de som er nysgjerrige på litteratur, og vi forsøker å se på verden som et sted uten grenser, sier John Freeman, redaktør for Granta siden 2009.

Norsk Granta skal profilere norske debutanter og trykke spesialskrevne og hittil upubliserte bidrag fra etablerte norske forfattere, i tillegg til de beste bidragene fra britiske Granta.
Gyldendal får full tilgang til Grantas rikholdige arkiver, med nyskrevne tekster av fremtredende forfattere som Alice Munro, Salman Rushdie, Chimamanda Adieche, Julian Barnes og Arhundhati Roy. Samtidig vil de norske forfatterne som trykkes i norske Granta bli møtt med en helt spesiell type oppmerksomhet blant litterære agenter, forleggere og litteraturjournalister i England og USA, og i Europa for øvrig.

– Vi kommer til å fokusere på litterær kvalitet, og tanken er at lista skal ligge høyt, sier Trude Rønnestad, påtroppende redaktør i norske Granta. – Vi håper også at vi med dette kan være med på å skape et annet kretsløp for novellen, og for de nødvendige fortellingene. Og selvsagt et sted der man vil ønske å komme på trykk som debutant.

Norske Granta utgis av Gyldendal Norsk Forlag, og skal bestå av de beste bidragene fra britiske Granta, samt spesialskrevne og hittil upubliserte bidrag fra både etablerte norske forfattere og debutanter. Sjef for Oversatt skjønnlitteratur, Cathrine Bakke Bohlin, vil være ansvarlig for de oversatte bidragene. Magasinet vil komme med én utgave i året, første gang januar 2013.

For mer informasjon, ta kontakt med Trude Rønnestad, redaktør for norsk skjønnlitteratur, redaktør for norsk Granta, tlf 93 45 32 18, trude.ronnestad@gyldendal.no
Kari Marstein, redaksjonssjef for norsk skjønnlitteratur, tlf 41 52 97 07, kari.marstein@gyldendal.no

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!