Norsk Granta utgis av Gyldendal Norsk Forlag

Et av de mest prestisjetunge og toneangivende litteraturtidsskriftene kommer i norsk utgave

– Granta er et tidsskrift for de som er nysgjerrige på litteratur, og vi forsøker å se på verden som et sted uten grenser, sier John Freeman, redaktør for Granta siden 2009.

Norsk Granta skal profilere norske debutanter og trykke spesialskrevne og hittil upubliserte bidrag fra etablerte norske forfattere, i tillegg til de beste bidragene fra britiske Granta.
Gyldendal får full tilgang til Grantas rikholdige arkiver, med nyskrevne tekster av fremtredende forfattere som Alice Munro, Salman Rushdie, Chimamanda Adieche, Julian Barnes og Arhundhati Roy. Samtidig vil de norske forfatterne som trykkes i norske Granta bli møtt med en helt spesiell type oppmerksomhet blant litterære agenter, forleggere og litteraturjournalister i England og USA, og i Europa for øvrig.

– Vi kommer til å fokusere på litterær kvalitet, og tanken er at lista skal ligge høyt, sier Trude Rønnestad, påtroppende redaktør i norske Granta. – Vi håper også at vi med dette kan være med på å skape et annet kretsløp for novellen, og for de nødvendige fortellingene. Og selvsagt et sted der man vil ønske å komme på trykk som debutant.

Norske Granta utgis av Gyldendal Norsk Forlag, og skal bestå av de beste bidragene fra britiske Granta, samt spesialskrevne og hittil upubliserte bidrag fra både etablerte norske forfattere og debutanter. Sjef for Oversatt skjønnlitteratur, Cathrine Bakke Bohlin, vil være ansvarlig for de oversatte bidragene. Magasinet vil komme med én utgave i året, første gang januar 2013.

For mer informasjon, ta kontakt med Trude Rønnestad, redaktør for norsk skjønnlitteratur, redaktør for norsk Granta, tlf 93 45 32 18, trude.ronnestad@gyldendal.no
Kari Marstein, redaksjonssjef for norsk skjønnlitteratur, tlf 41 52 97 07, kari.marstein@gyldendal.no

KULT, Vestfolds tidsskrift for kunst, kultur- og samfunsspørsmål reiser seg som en Fugl Fønix. Med nye krefter og i ny drakt vil tidsskriftet bidra til at viktige kultur- og samfunnsspørsmål blir belyst og diskutert.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset