Norske GRANTA lanseres nå

Granta er et litterært tidsskrift. Det engelske modertidsskriftet har eksistert siden 1889, og nå får Norge sin egen utgave.

Norske Granta skal komme en gang i året og består av norske og utenlandske bidrag. Først og fremst skjønnlitterære tekster, men også noen mer essayistiske.

Første nummer inneholder blant annet tekster av Ingvild H. Rishøi, Jan Roar Leikvoll, Vigdis Hjorth, Alice Munro og Jennifer Egan. Det henvender seg til litteraturinteresserte folk, man vil få kjøpt det i landets bokhandlere og i velassorterte Narvesen-butikker.

Granta utgis av Gyldendal.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.