Ny redaktør i Samtiden

Christian Kjelstrup blir ny og fast redaktør for Samtiden, som siden 2014 har hatt en rullerende redaktørordning. Kjelstrup har jobbet som redaktør for norsk skjønnlitteratur i Aschehoug siden 2005. Han er utdannet litteraturviter fra universitetene i Oxford og St. Petersburg, og journalist fra Høgskolen i Oslo.

Kjelstrup har bakgrunn som kritiker og oversetter, og har lagd en rekke radiodokumentarer om internasjonal politikk og kultur. De senere årene har han også gjort seg bemerket som litteraturformidler, blant annet med pop up-bokhandelen Uroens bokhandel.

– Kjelstrups brede orientering, hans store engasjement og formidlingsglede vil gi Samtiden ny kraft og kunnskap. Ingen norske tidsskrifter bærer en så lang tradisjon som Samtiden, nå skal Kjelstrup bringe Samtiden ut til vår tids lesere, sier direktør Kari J. Spjeldnæs i Aschehoug Litteratur.

– Jeg tror tidsskriftene er viktigere enn noen gang før, som kilde til fordypning, opplysning og en større samtale om de viktigste spørsmålene i vår tid. Men vi må nå ut på nye måter enn før. Jeg ønsker at Samtiden skal være overraskende, forfriskende og ikke til å komme utenom for å forstå samtiden, sier Kjelstrup.

Samtiden utgis av Aschehoug og kom for første gang ut i 1890.

Kjelstrups første nummer kommer i februar 2017, men artikler, ideer og innspill kan allerede nå sendes til christian.kjelstrup@samtiden.no.

Christine Amadou er redaktør for nr. 3 og 4–2016.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!