Ny redaktør i Samtiden

Christian Kjelstrup blir ny og fast redaktør for Samtiden, som siden 2014 har hatt en rullerende redaktørordning. Kjelstrup har jobbet som redaktør for norsk skjønnlitteratur i Aschehoug siden 2005. Han er utdannet litteraturviter fra universitetene i Oxford og St. Petersburg, og journalist fra Høgskolen i Oslo.

Kjelstrup har bakgrunn som kritiker og oversetter, og har lagd en rekke radiodokumentarer om internasjonal politikk og kultur. De senere årene har han også gjort seg bemerket som litteraturformidler, blant annet med pop up-bokhandelen Uroens bokhandel.

– Kjelstrups brede orientering, hans store engasjement og formidlingsglede vil gi Samtiden ny kraft og kunnskap. Ingen norske tidsskrifter bærer en så lang tradisjon som Samtiden, nå skal Kjelstrup bringe Samtiden ut til vår tids lesere, sier direktør Kari J. Spjeldnæs i Aschehoug Litteratur.

– Jeg tror tidsskriftene er viktigere enn noen gang før, som kilde til fordypning, opplysning og en større samtale om de viktigste spørsmålene i vår tid. Men vi må nå ut på nye måter enn før. Jeg ønsker at Samtiden skal være overraskende, forfriskende og ikke til å komme utenom for å forstå samtiden, sier Kjelstrup.

Samtiden utgis av Aschehoug og kom for første gang ut i 1890.

Kjelstrups første nummer kommer i februar 2017, men artikler, ideer og innspill kan allerede nå sendes til christian.kjelstrup@samtiden.no.

Christine Amadou er redaktør for nr. 3 og 4–2016.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.