Ny redaktør i Vinduet

Gyldendals litterære tidsskrift Vinduet får ny redaktør fra årsskiftet. Litteraturviter og anmelder Kaja Schjerven Mollerin (33) har takket ja til å overta redaksjonen av Norges eldste litterære tidsskrift når Audun Vinger slutter etter seks år som redaktør.

Kaja Schjerven Mollerin har gjort seg bemerket som en sjeldent innsiktsfull litterat, anmelder og essayist. Hun arbeider med en doktoravhandling om Susan Sontag, og er i tillegg kritiker i Klassekampen og redaksjonsmedlem i tidsskriftet Agora. Hun har skrevet boken Seks fot under, om Hans Herbjørnsruds forfatterskap, og i 2012 den kritikerroste essaysamlingen Sammen hver dag - om fellesskap i litteraturen.

Hun ble kåret til Årets kritiker i 2012, og fikk Anders Jahres junior-kulturpris samme år.

Audun Vinger avslutter med dette en av de lengste redaktørperiodene i Vinduets historie, og overlater et vitalt og vidtfavnende tidsskrift til Schjerven Mollerin. Vinduet går i 2014 inn i sin 68. årgang.

Kontakt:
Forlagsdirektør Einar Ibenholt på 970 62 398
Kaja Schjerven Mollerin på 467 99 240

Transaktivisme og abort, arkitektur og lefsebaking. I den nye utgåva av Syn og Segn er det temasider om arkitektur og byggkvalitet, samtale om sorteringssamfunnet med barnelege Ola Didrik Saugstad, tekstar om einsemd, goth-miljøet og dei kvite flekkane i verdsrommet.

Nyheter fra Eurozine