Ny redaktør i Vinduet

Gyldendals litterære tidsskrift Vinduet får ny redaktør fra årsskiftet. Litteraturviter og anmelder Kaja Schjerven Mollerin (33) har takket ja til å overta redaksjonen av Norges eldste litterære tidsskrift når Audun Vinger slutter etter seks år som redaktør.

Kaja Schjerven Mollerin har gjort seg bemerket som en sjeldent innsiktsfull litterat, anmelder og essayist. Hun arbeider med en doktoravhandling om Susan Sontag, og er i tillegg kritiker i Klassekampen og redaksjonsmedlem i tidsskriftet Agora. Hun har skrevet boken Seks fot under, om Hans Herbjørnsruds forfatterskap, og i 2012 den kritikerroste essaysamlingen Sammen hver dag - om fellesskap i litteraturen.

Hun ble kåret til Årets kritiker i 2012, og fikk Anders Jahres junior-kulturpris samme år.

Audun Vinger avslutter med dette en av de lengste redaktørperiodene i Vinduets historie, og overlater et vitalt og vidtfavnende tidsskrift til Schjerven Mollerin. Vinduet går i 2014 inn i sin 68. årgang.

Kontakt:
Forlagsdirektør Einar Ibenholt på 970 62 398
Kaja Schjerven Mollerin på 467 99 240

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern