Ny redaktør i Vinduet

Gyldendals litterære tidsskrift Vinduet får ny redaktør fra årsskiftet. Litteraturviter og anmelder Kaja Schjerven Mollerin (33) har takket ja til å overta redaksjonen av Norges eldste litterære tidsskrift når Audun Vinger slutter etter seks år som redaktør.

Kaja Schjerven Mollerin har gjort seg bemerket som en sjeldent innsiktsfull litterat, anmelder og essayist. Hun arbeider med en doktoravhandling om Susan Sontag, og er i tillegg kritiker i Klassekampen og redaksjonsmedlem i tidsskriftet Agora. Hun har skrevet boken Seks fot under, om Hans Herbjørnsruds forfatterskap, og i 2012 den kritikerroste essaysamlingen Sammen hver dag - om fellesskap i litteraturen.

Hun ble kåret til Årets kritiker i 2012, og fikk Anders Jahres junior-kulturpris samme år.

Audun Vinger avslutter med dette en av de lengste redaktørperiodene i Vinduets historie, og overlater et vitalt og vidtfavnende tidsskrift til Schjerven Mollerin. Vinduet går i 2014 inn i sin 68. årgang.

Kontakt:
Forlagsdirektør Einar Ibenholt på 970 62 398
Kaja Schjerven Mollerin på 467 99 240

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.