Regjeringen vil kun gi momsfritak for digitale aviser

Både tidsskrift og fagpresse står utenfor momsfritaket som regjeringen nå har sendt over til Eftas overvåkingsorgan Esa for godkjennelse.

Tirsdag oversendte kulturdepartementet den formelle forespørselen om tillatelse til å innføre momsfritak for digitale nyhetsmedier, en såkalt notifikasjon, til Esa i Brussel.

I forslaget som er oversendt er ikke tidsskrifter nevnt med et ord, noe som betyr at Norsk tidsskriftforening og Fagpressen ikke har fått gjennomslag for sitt ønske om momsfritak også for deres medlemmer som har inntekter gjennom salg av digital tilgang.

Avisen Klassekampen skriver onsdag at Fagpressen nå har besluttet å hyre inn en advokat for å stanse regjeringens beslutning om å utestenge tidsskrift og fagpresse.

- Dette har vært en fullstendig uholdbar og udemokratisk prosess, sier styreleder i Fagpressen, Jan Moberg, og legger til at viktige ytringsfrihetsmessige spørsmål står på spill.

Advokat Mette Brockmann Bugge i advokatfirmaet Harboe & Co mener tidsskriftene og fagpressemediene har en god sak:

- Avgiftsmessig har tidsskrifter vært avisenes lillesøstre siden momsfritaket på papir ble innført, sier hun til Klassekampen.

Hun legger til at selv om regjeringen har notifisert ordningen, så er ikke dermed løpet kjørt.

Det er ikke kjent hvor lenge det vil ta før Esa avgjør om ordningen er i tråd med EØS-reglene, men regjeringen ønsker at nullmoms for digitale medier skal innføres fra mars neste år.

Momsfritaket for digitale medier får ingen betydning for momsfritaket på papir.

Tidsskriftforeningen kommer tilbake med mer og med et intervju med styreleder Bente Riise.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.