Reisetips: Utforsk tidsskrifter i Sverige

Sverige har en lang og sterk tidsskrifttradisjon. De svenske tidsskriftene er vanskelige å finne i Norge, men her får du mange tips til litteraturturløype i Göteborg, Malmö og Stockholm.

Tre og en halv times togtur fra Oslo finner du Sveriges største butikk spesialisert på blader og tidsskrifter. Er du på litteraturtur til Gøteborg bør du legge turen innom Press Stopp og få et innblikk i den svenske tidsskriftsverdenen.

- Vi er Sveriges største bladbutikk, med over 3 000 titler, sier Press Stopps butikksjef Gunilla Boström. Press Stopp finns også i Stockholm og Malmø, og på flere steder i Gøteborg, men dette er den største. Vi har holdt til her i denne gaten i 20 år, sier Boström.

Butikken i Drottningsgatan har et stort utvalg svenske tidsskrifter, i tillegg til svenske og engelskspråklige blader. I tillegg finnes flere små bokhandler som selger de ”smale” tidsskriftene Press Stopp ikke tar inn.

- I Göteborg er også Spättans antikvariat på Andra Långgatan 49 bra på tidsskrifter. Det er også Bokkafé Vulgo i Nordhemsgatan 49, sier Siri Reuterstrand, leder i Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter (FSK).

- I Stockholm finns fremfor alt Hedengrens, som er en stor uavhengig bokhandel på Stureplan 4, anbefaler Reuterstrand. I Stockholm finner man også blant annet også Papercut. De har en fantastisk mengde ulike titler, spesielt på engelsk, så liker man tidsskrifter bør man også gå dit.

Reuterstrand anbefaler også et par utsalgssteder for tidsskrifter i Malmö:

– Du har selvsagt Tidskriftsbutiken på Södra Förstadsgatan 18 i Malmö. Den har også en nettbutikk. Malmö konsthall selger også mange tidsskrifter i sin butikk i St.  Johannesgatan 7.

Når vi besøker Press Stopp i Göteborg er utvalget av norske og nordiske tidsskrifter forsvinnende lite. Med tanke på at det er Interpress som er den største distributøren av tidsskrifter både i Norge og i Sverige, spør vi Gunilla Boström hvorfor:

– Dette er fordi det er vanskelig å få de andre landenes forlag til å eksportere sine tidsskrifter til Sverige. Vi opplever veldig stor etterspørsel etter norske og danske blader og tidsskrifter, men dessverre får vi ikke bestilt disse hit til oss.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.