Suksess for språk og tanke

De to svenske tidsskriftene Modern Psykologi og Språktidningen utga i vår et felles og ekstra tykt spesialnummer om språk og tanke. Utgaven solgte i hele 5190 eksemplarer, noe som er mer enn normalt.

Forskning om hvordan mennesker tilegner seg og utvikler språk er et av vitenskapens mest spennende forskningsområder.

Disse to tidsskriftenes eksperiment viste at leserne delte den store interessen for språk og psykologi. Med forskjellige innfallsvinkler, men mange berøringspunkter omkring samme tema ble utgivelsen en stor suksess.

Modern Psykologi vant prisen Årets tidskrift 2012 i Sverige. Språktidningen fikk prisen for beste kronikk. Begge tidsskriftene er i salg i Norge.

Tema for årets femte utgave er fagfornyelsen. Fokus ligger på tverrfaglige temaer i de nye læreplanene som ble tatt i bruk i høst, og på hvordan digitalisert undervisning påvirker lærer og elev. Mange interessante perspektiver åpner seg når man ser nærmere på hvordan de ulike temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling krysser hverandre.