Ut med språket!

Lær å formidle din forskning på godt norsk. Gratis seminar på Universitetet i Oslo den 25. oktober.

I tellekantenes tid er det enda viktigere med forskere som formidler fra fagfeltene sine på nye og uventede måter: oppfinnsomt, kunnskapsrikt og språklig utfordrende.

Torsdag 25. oktober inviterer vi til seminar om forskningsformidling på norsk: Hva er god formidling, og hvordan kan den gjøres bedre? Seminaret ”Ut med språket!” arrangeres for å inspirere norske universitets- og høgskoleansatte til å skrive på godt norsk for et stort publikum, på mange forskjellige arenaer.

Du vil blant annet kunne få med deg foredrag om fagterminologi og om å nå ut på nett. Cathrine Sandnes (redaktør i Samtiden), Bente Riise (redaktør i Syn og Segn, leder i Norsk Tidsskriftforening) og Anniken Hagelund (redaktør i Tidsskrift for Samfunnsforskning) debatterer det å publisere i tidsskrift.

Seminaret er et samarbeid mellom Norsk Tidsskriftforening, Universitetsforlaget, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening og Språkrådet.

Program torsdag 25. oktober:

10:00                    Velkommen! Ved Jørgen Lorentzen, styreleder i NFF

10.10-11.00           Formidlingsarbeid som kunnskapsutvikling, ved sakprosaprofessor ved Universitetet i Bergen, Anders Johansen

11.00-11.30:          Fagterminologi, ved rådgiver i Språkrådet, Ole Våge.

11.30-12.00:          Å nå ut på nett, ved nettansvarlig i Store Norske Leksikon på nett, forfatter og blogger Ida Jackson

12.00-12.30:          Lunsj

12.30-13.00:          Å nå ut med innsikten, ved forfatter og journalist Simen Ekern.

13.00-13.30:          Akademisk skriving sett fra forlaget, ved sjefredaktør Hege Gundersen i Universitetsforlaget

13.30-13.45:          Pause

13.45-14.30:          Å publisere i tidsskrift. Panel med redaktør i Syn og Segn og leder i Norsk Tidsskriftforening, Bente Riise, redaktør for Tidsskrift for Samfunnsforskning, Anniken Hagelund, og Cathrine Sandnes, redaktør i Samtiden. Hilde Østby i NFFO leder panelet.

Seminaret arrangeres på Universitetet i Oslo (Vilhelm Bjerknes’ hus, auditorium 5) torsdag 25. Oktober. Det blir servert lunsj, kaffe og te. Seminaret er gratis. Påmelding til hilde.ostby@nffo.no innen 15. oktober. Merk e-posten «Ut med språket».

Ekstremisme, folkemusikk, død og odelsrett: I den nye utgåva av Syn og Segn er det temasider om døden, samtale med komponist og folkemusikar Anne Hytta, tekstar om odelsrett, farskjærleik og arven etter Sovjetunionen.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern