Verdensmagasinet X kan bli lagt ned likevel

Tidsskriftet ble så vidt reddet i fjor høst, men risikerer likevel nedleggelse etter endringer i støtteordning i Norad.

I forbindelse med at regjeringen la frem statsbudsjettet for 2016 i fjor høst ble det foreslått å fjerne den såkalte informasjonsstøtteordningen hvor Verdensmagasinet X får tilskudd.

Etter at opposisjonen lykkes med å redde ordningen gjennom budsjettforhandlingene, regnet mange med at magasinet dermed var reddet.

Men da svar på søknad om støtte for 2016 kom denne uken, fremgikk det at Norad, som forvalter informasjonsstøtteordningen, har besluttet å kutte ut all støtte fra midten av året likevel.

"Norad har besluttet å innvilge et tilskudd på inntil 800 000 kroner til Verdensmagasinet X for perioden 01.01.2016-01.07.2016, og varslet at støtte etter dette ikke kan påregnes", opplyser avdelingsdirektør Svein Bæra i Norad til nettavisen Medier24.com.

Til nettavisen sier de to redaktørene at de er åpne for å inngå allianser med andre samarbeidspartnere som ønsker å bistå med å finansiere tidsskriftet, såfremt de garanterer den redaksjonelle friheten til tidsskriftet. Uansett har de ikke gitt helt opp ennå.

– Vi kommer til å jobbe videre for å finne en løsning, men er usikker på om vi kan få det til. Uansett skal vi lage de to siste numrene, og så sørge for en god avslutning, sier redaktør Kjersti Kanestrøm Lie, som deler redaktørposten med Elida Høeg, til Medier24.com.

Les mer på Verdensmagasinet X´ facebookside her: https://www.facebook.com/Verdensmagasinet-X-181570828529129/

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.