Verdensmagasinet X kan bli lagt ned likevel

Tidsskriftet ble så vidt reddet i fjor høst, men risikerer likevel nedleggelse etter endringer i støtteordning i Norad.

I forbindelse med at regjeringen la frem statsbudsjettet for 2016 i fjor høst ble det foreslått å fjerne den såkalte informasjonsstøtteordningen hvor Verdensmagasinet X får tilskudd.

Etter at opposisjonen lykkes med å redde ordningen gjennom budsjettforhandlingene, regnet mange med at magasinet dermed var reddet.

Men da svar på søknad om støtte for 2016 kom denne uken, fremgikk det at Norad, som forvalter informasjonsstøtteordningen, har besluttet å kutte ut all støtte fra midten av året likevel.

"Norad har besluttet å innvilge et tilskudd på inntil 800 000 kroner til Verdensmagasinet X for perioden 01.01.2016-01.07.2016, og varslet at støtte etter dette ikke kan påregnes", opplyser avdelingsdirektør Svein Bæra i Norad til nettavisen Medier24.com.

Til nettavisen sier de to redaktørene at de er åpne for å inngå allianser med andre samarbeidspartnere som ønsker å bistå med å finansiere tidsskriftet, såfremt de garanterer den redaksjonelle friheten til tidsskriftet. Uansett har de ikke gitt helt opp ennå.

– Vi kommer til å jobbe videre for å finne en løsning, men er usikker på om vi kan få det til. Uansett skal vi lage de to siste numrene, og så sørge for en god avslutning, sier redaktør Kjersti Kanestrøm Lie, som deler redaktørposten med Elida Høeg, til Medier24.com.

Les mer på Verdensmagasinet X´ facebookside her: https://www.facebook.com/Verdensmagasinet-X-181570828529129/

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!