Tidsskriftforeningen lanserer nye nettsider i løpet av kort tid. Stoffet på denne nettsiden er under revidering og du vil kanskje oppleve at sider ser rare ut, mangler innhold eller har forsvunnet helt. Men fortvil ikke, de gjennoppstår nye og friske om ikke lenge.

KURS OG SEMINARER HØSTEN 2022

Musikk er viktig for de fleste mennesker. Men hvordan i alle dager kan man skrive om noe som kan oppleves så individuelt? I dette kurset ser vi på anmeldelsen som en litterær og journalistisk sjanger i historisk utvikling. Hvem er det man skriver for, hvordan og hvorfor? Hva innebærer kvalitetsbegrepet i dag, og hvilke konsekvenser har digitaliseringen medført? Og hvordan beholder du kicket?

Vi inviterer til 2-dagers seminar om musikk-kritikk i  Oslo 17. og 24. november.

Dette kurset er for alle, journalister, skribenter og forfattere, både nybegynnere og mer erfarne.

1. samling 17. november
Musikk-kritikkens bakgrunn og nåtid

Kort innføring i musikkkritikkens historie i Norge, med gjennomgang av forskjellige stiler og holdninger fra gamle dagers musikkaviser og fanziner, fram til dagens spesialiserte blogger, YouTube-explainere og nyhetsbrev. Hva kan musikk-kritikk innebære i 2022? Om noe er bra eller dårlig har vært det grunnleggende spørsmålet i mye musikk-kritikk. Vi forsøke å lete etter helt andre problemstillinger i våre møter med musikalske uttrykk. Diskusjon om kvalitetsbegrepet, om smak og om hvordan forskjellige perspektiver spiller inn i formidlingen av musikk og opplevelsen av den.

2. samling 24. november
Å skrive en anmeldelse
Vi snakker om og jobber med hvordan en tekst om en plateutgivelse, en konsert eller et aktuelt fenomen i musikken kan tenkes og formes, enten det er slakt, ros eller noe midt i mellom. Hvordan unngå språklige sjangerkonvensjoner, hvordan få frem viktig informasjon, og hvordan gi plass til sin egen stemme uten å miste verket av syne. Hvordan bruke private assosiasjoner til noe som kan gi mening for flere, og hvordan kritikk kan kombineres med reportasjen og essayet.

Faglig ansvarlig/lærere:
Audun Vinger, kommentator og kritiker i Dagens Næringsliv. Profilert musikkskribent og moderator. Tidligere redaktør i NATT&DAG og Vinduet. Mottaker av Riksmålsforbundets pris Gullpennen for sin musikk-kritikk.

Filip Roshauw, musikkskribent tilknyttet bl.a. Jazznytt og Periskop – kritikk av kunst for barn og unge. Gitarist og låtskriver i bandet The Switch. Sammen med Vinger utgir han nyhetsbrevet/bloggen Now’s The Time, som mottok TONOs formidlingspris 2020.

Tid: 17. og 24. november kl. 10-15
Sted: Litteraturhuset Oslo

Pris: kr. 1500,- for to kursdager inkl. lunsj og kaffe/te

Frist for påmelding innen 14. november
Påmelding her.

SISTE UTGIVELSER

Nordiske samarbeidspartnere

FDK blev stiftet i 1993 og fungerer som interesseorganisation for henved 100 kulturtidsskrifter, der udkommer i Danmark, Færøerne og Grønland.

FSK, Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter, organiserar ungefär hundratrettio av landets kulturtidskrifter. De når en bra bit över hundratusen läsare.

Kultur-, opinions- och vetenskapstidskrifternas förbund Kultti rf är takorganisation för tidskrifterna i Finland. Kultti verkar för att förbättra tidskrifternas situation i Finland genom lobbning och utbildning.

NYTTIG INFO

I denne personvern-erklæringen gir vi deg informasjon om hvordan vi bruker og beskytter dine personopplysninger og hvilke rettigheter du har.

Norsk kritikerlag har indeksregulert sine veiledende satser for kritikk.

Fra 1.1.2022 er satsene som følger:

Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening utlyser stipender og har utarbeidet kontrakter

Lurer du på hva som står i Redaktørplakaten og Vær varsom-plakaten?

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Dette er Tegnerforbundets liste med veiledende satser for illustrasjon og tegneserieskaping i 2022.

Antallet timer kunst og håndverk er redusert fra 20 prosent på 70-tallet til 12,5 i 2022. Den kunstfaglige kompetansen synker hos norske lærere. Barn med fag som tegning, musikk og dans som en del av sin skolehverdag, utvikler kognitive funksjoner raskere enn barn som har ordinær undervisning på skolen. Kunst og kultur er styrkedråpen for demokrati og kritisk tenkning. Fremtiden etterspør kreativitet som kompetanse.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Les mer her.